Tuesday, August 31, 2010

739 ~ 7 bulan dulu

Alhamdulillah....


7 bulan dulu entry akak bercerita tentang masalah lebih air. Sebenarnya akak suka sekali baca entry-entry lama sebab nak kuatkan lagi semangat dalam menghadapi hidup dengan dialysis...
7 bulan dahulu akak berlebih air... suka curi minum air...
bila dialysis... macam-macam masalah timbul...
ini adalah salah satu daripadanya....

Kalau dibandingkan dengan entry semalam... memang macam langit dengan bumi kisahnya....

Syukur Alhamdulillah....
( psstttt... mungkin juga sms setiap pagi pukul 8 itu banyak membantu kot.....Alhamdulillah....)


MONDAY, FEBRUARY 1, 2010

Dialysis hari ni.

Pagi ni akak tiba dengan berat melebihi yang ditetapkan. Doktor menetapkan 56kg tapi pagi ini akak tiba dengan berat 61.4kg. Untuk membayar hutang yang berlebih sebanyak 61.4kg - 56.0kg = 5.4kg.... akak tak boleh nak tarik hingga 5.4kg.. hanya yang terdaya cuma 3.5kg. Doktor Gan menasihatkan hanya boleh tarik air sebanyak 3.2kg. Tapi memandangkan hutang begitu banyak, akak meminta mesin di setkan untuk di tarik 3.5kg.

Lagi 30 minit sebelum selesai dialysis, akak rasa jari jemari tangan kanan dah cramp. Adui... memang sakit... Badan dah berpeloh-peloh... minta kawan sama dialysis iaitu cikgu mazlina panggillah petugas dialysis. SN Ros datang memberi bantuan. Air dimasukkan dan mesin diberhentikan. MA Badrul pula membantu meluruskan semula jari jemari yang dah membengkok. Pernah seorang pesakit dialysis yang berumur 25 tahun kena cramp begini dan menjerit-jerit menangis sebab teralu sakit, akak tidaklah kuat menahan tapi untuk menjerit meraung memanglah segan... Syukurlah dalam masa sakit itu, ada kakitangan yang membantu...

Tiba-tiba, jari jemari tapak kaki pula cramp sewaktu akak cuba menggerak-gerakkan kaki. Akak urut perlahan-lahan dan kemudian bahagian pangkal peha pula cramp. Adui.. memang sakit dan menanggung kesakitan begitu membuatkan letih sekali dan BP pun tinggi.

sambungan cerita boleh di baca di
http://akak-akak.blogspot.com

17 comments:

  1. Entri puan ttg dialysis membuat saya lebih faham ttg susah payah seorang yg terpaksa mengharungi prosedur ni selang sehari.
    Tapi bila baca blog puan,sentiasa saja ceria macam tak ada apa apa.
    Take care semoga keceriaan anda menceriakan kami juga.

    ReplyDelete
  2. Salam Merdeka DM

    Syukur... kesihatan DM bertambah baik....boleh menjalani kehidupan seperti biasa.... KZ doakan ianya berterusan

    ReplyDelete
  3. Akak
    Berdebar2 rasa dihati bila baca entry lama. Semoga you terus berhati2 dengan AIR.

    ReplyDelete
  4. nakal sikiiiit je....
    terminum air sikiiiit je...
    :)

    ReplyDelete
  5. cikgu...
    terus terang cakaplah... memang perit jugaklah saya nak hidup dengan terus menerus dialysis begini.. mana sakit setiapkali cucuk jarum... mana kadang2 boleh pitam dan cramp.. tapi hidup saya teruskan juga.. saya buatkan ceria.. sebab kalau saya monyok... seluruh keluarga saya akan monyok..
    Terima kaseh atas kata semangat...

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Kak zah...
    Terima kaseh atas doa yang dberikan... begitu juga doa saya untuk Ayim...
    Kak zah..
    sudah 2 tahun saya menjalani dialysis... saya memang harus 'improved'.. saya nak hidup dalam gembira dan ceria....

    ReplyDelete
  8. Kak som..
    i baca semula entry ni rasa mcmtu jugak.. tapi i seronok sebab dalam masa 7 bulan i dah improved.. Insya'Allah....
    masa 7 bulan lepas memang rasa 'impossible' boleh nak jadi lebih disiplin... tapi Alhamdulillah...
    Alhamdulillah teramat sangat....

    ReplyDelete
  9. doktor...
    itulah..
    air tu yang melompat masuk dalam mulut akak..
    memang air tu memang noti....
    hihihihi

    ReplyDelete
  10. Air tu memang nak kene rotan tu, sesuka hati jer pegi rumah AKAK banyak-banyak, pastu pandai lak melompat masuk mulut.

    Nanti diaaa.. Nanti diaaa...

    ReplyDelete
  11. azie...
    hahahahahahhaaa....
    lagi satu kan.. bila ada orang tuang air untuk akak tak agak-agak lansung... selalu depa kalau hidang, depa tuang penuh2.... you tolong pi jumpa orang tu sat...

    ReplyDelete
  12. ye lah saya selalu dengar bila masa nak ambil bapa balek dai dialysis, berapa hutang. bapa saya jaga sangat air, baru saya tahu hari ni pasal cramps ni. pernah juga bila saya menunggu, bapa saya mintak nurse berhentikan mesin, saya pun tak tahu mengapa. mungkin org heran kenapa saya tak tanya..itulah malangnya saya berat mulut dengan bapa..dan bapa saya sanggup jaga air sangat2 kerana dia hanya mahu dialysis 2x seminggu utk jimat wang. ujian ya kak, muga akak terus kuat apatah lagi dah ada iprovement :)

    ReplyDelete
  13. madora...
    Akak rasa you ni takut sedih kalau tanya pada bapa you.. jadinya kalau you teringat nak tanya apa-apa... tanyalah.
    Kiranya bapa you jenis yang kuat disiplinnya. Sanggup jaga air supaya tidak berlebihan.
    Bila kita kena catu pengambilan air... memanglah terasa terlalu berat sangat... (hmmmm... tak mau pikir...)

    ReplyDelete
  14. pengalaman menjadikan kita lebih dewasa kanns.. uhuhu

    ReplyDelete
  15. en me...
    pengalaman memang akan mendewasakan kita.. apatah lagi kalau pengalaman yang pahit...(kalau akaklah...)

    ReplyDelete
  16. akak
    jaga kesihatan bebaik ye....

    ReplyDelete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata