Thursday, May 11, 2017

759 ~ Atuk dan cucunya...


Selama 3 tahun jam ini terletak di meja diruang tamu. Tetiba semalam ianya jatuh dan pecah. Cucu-cucu atok dan nenek sedang menakal sekarang. Habis meja dan almari dipanjatnya beramai ramai.

Kakak terkejut dan risaukan apa reaksi abahnya. Ain terus ambil gam gajah dan tampal jam tersebut. 

Kesemua cucu di kurung.

Atok balik kerja terus ke kandang cucu.
Dengan suara yang lembut atuk bertanya..

Atok : siapa yg panjat meja dan pecahkan jam atok?

Laaaaahai.. lembutnya...
Cuba kakak, qeeb, ain dan aisyah yg panjat meja dan pecahkan jam atok... harus lama depa di ingatkan kesalahan tersebut.

Atok dan cucu kesayangan...

Tuesday, May 09, 2017

758 ~ Berita sedih

Malam td sewaktu makan malam ada diberitahu berita mengejutkan...

Qeeb : Ibu... jika qeeb cakap ibu mesti melompat

Ibu : kenapa?

Qeeb : Pagi td qeeb jumpa kulit buah mata kucing elok terletak kat atas tembok.

Ibu : (terus membayangkan pokok mata kucing yg berjuta ekar tu)
Yang besar tu dah kena ambil?

Qeeb : iyer....


Inilah yg selalu akak perhatikan... yang paling menonjol... dah besar dah.. dah hampir masak...


Kan dah hilang...


Kulit dan bijinya yg dah warna hitam.. bermakna dah masak dan boleh dipetik.


Makanya pagi tadi akak terus bangun dan melihat pokok mata kucing yg berjuta ekar tu. 

Mmg buah yg besar sekali dah TIADA.

Nampak kulit dan bijinya.
Bagai dihiris sembilu.....

Terus akak ambil plastik dan balut dahan yang punya buah... 


Mmg akak tahu jika buah yg kita tanam dimakan binatang, kita dapat pahala.. cumanya.. buah mata kucing akak ni dah lama sangat akak tunggu.. beli sewaktu 5 tahun lepas. Waktu itu pohon ini sdg berbuah dan malangnya buah yg sdg membesar di pokok yang akak beli tersebut tak sempat membesar. Ianya hilang...

Bertahun juga akak biarkan pokok terrsebut. Pernahlah sekali sekala berbunga tapi tak sempat menjadi putik. Entah bagaimana pada tahun ini ianya berbunga lebat dan sempat menghasilkan putik. Skrg ianya sedang membesar tapi buah yg paling besar dan hampir masak telah dimakan tupai. Walaupun redha kerana rezeki adalah milik ALLAH dan ALLAH beri pada siapa yg ALLAH kehendaki. Cuma akak pun nak merasa rezeki dari pokok sendiri.

Lupa nak cerita:
Rezeki juga ni...
Sewaktu akak melihat kebun mata kucing yg berjuta ekar tu.. tetiba ternampak sebiji mata kucing yg hampir masak tergolek atas tanah. Terus akak ambil dan basuh kulitnya. Akak basuh dan terus makan. Tanpa sempat ambil gambar.


Nampak bijinya masih muda belum hiram.
Rasanya sedikit manis... isinya sedikit tebal....

Itulahkan
Kalau dah rejeki....

Monday, May 01, 2017

757 ~ Namanya pun Ibu....

Akak memang suka berbual-bual dengan anak anak. Ada ajalah cerita yg mereka ingin kongsikan... 

Peel akak pula adalah bila anak dah cerita.. akak mesti sibuk nak tahu siapa orang tu... adakalanya anak bagitau.. adakalanya anak rahsiakan saja. Selalunya jika kisah ttg kawan universitinya ada pengalaman menarik yg boleh di kongsi dan dijadikan iktibar, akak suka nak tahu rupa orang yg jadi bahan tu... sedikit sebanyak akak tumpang kagumlah dengan kisah kebaikan yg di kisahkan tu.

Yang jadi masalahnya akak ni umur dah 50an. Mata dah tak setajam dulu. Kalau wajahnya kurang jelas, akak suka nak zoom. Kalau photo biasa2 takpalah... ini  foto Insta. Jika kita zoom, terus jd Like di insta. Automatically jadi kita dah skodeng  tuanpunya insta. Akak pula guna akaun anak nak melihat wajah org yang diceritakan... apalagi paniklah anak akak bila akak Like.

Anak : Ibu.... awatnya ibu dok like?

Ibu : ibu nak nengok jelas... nak besaqkan gambar tu.

Anak : nanti kawan tu tahu kita dok skodeng dia...

Mmg payahkan.???
Kita ni tak nampak jelas.
Kecilkan/zoom gambar dah jadi Like pula....
Maknanya skodeng ni bukan utk org umur 50an keatas.....
Kalau tak rabun.. takpa.