Monday, August 09, 2010

699 ~ Nasi Kandar Lebuh Union/Lebuh Penang



Dalam list - no 4....

Merlin Hotel Nasi Kandar.
Waktu perniagaan : Sejak pukul 800 pagi hingga 2-3 petang... jangan lambat.. lauk habis...
Tutup : Setiap hari Ahad....

Semasa akak tinggal di Pulau Pinang, kawan-kawan yang suka makan luar yang mengenalkan kedai makan ini. Kami sering ke sini sewaktu makan tengahari... Intan yang memperkenalkan kedai ini. Ani, kawan akak yang paginya menjual nasi lemak selalu mengikut kami ke mari. Kami selalunya pergi berempat atau berlima. Intan, adiknya Nuri... Ani dan pembantunya Sabrina... Itulah kawan-kawan makan luar akak.

Ianya terletak di Lebuh Union dan Lebuh Penang. Berdekatan dengan Maybank. Di jalan masuknya terdapat Standard Chartered Bank.




Lebuh Union bertemu dengan Lebuh Penang.


Inilah Hotel Merlin..
Dibawahnya adalah kedai makan nasi kandar..


Sebaik kami parkir kereta, ternampak pekerja sedang berkemas...
Akak terus turun dan bertanyakan samaada masih ada nasi lagi...
Mereka kata cuma tinggal ayam goreng dan kari...
Kira okaylah tu....
selalunya kalau kami datang awal, macam-macam lauk ada....


Nampak mereka sedang mengemas...
Kami masa tu dah dapat nasi dan sedang makan...


Masih operasi mengemas...


Kami tiba lewat kerana ingin solat jamak zohor dan asar...
Niatnya nak jalan-jalan.. kenalah solat dulu biar lega sikit...


Tokeh ni masih mengenal akak...
5 tahun beb...
dia kata dulu dia selalu nampak akak dan kawan-kawan datang makan...
Kami 5 orang..
kalau makan memanglah riuh...


Pemandangan dari luar..


Dari sisi....


Nampak sempoi...


Tapi sedapppppp terbaek......


Selesai makan Kahar tanya akak mengapa akak tak pernah membawanya kesini. Akak kata bukan akak tak pernah ajak, dia yang jarang nak makan Nasi Kandar... bila dia dah rasa... baru dia percaya...

Yang membuatkan Nasi Kandar ini sedap dari yang lain adalah kerana kuah karinya bukan jenis top-up. Ianya jenis yang masak hari ini, hari ini habis.... esok masak lain pula. Ikan masak karinya ikan yang baru 'fresh'. Tak berbau langsung.... Campuran kuah karinya.... perrrrggggghhhhhh... tak jumpalah mana-mana.....

5 comments:

  1. burppppppppppppppppppp...walaupun sempoi je..tapi nampak cam mengacam jerrrrrrrrrrrrrrrr..
    gerrrrrrrrrrrrrrmmmmmmmmmmmmmmmmnyerrrrrrrrrrrr

    ReplyDelete
  2. Yani...
    Tersangatlah mengancam...
    bila makan memang rasa terancam nyawa...
    jantung degup laju...
    hadoi... tak laratlah dah tua...

    ReplyDelete
  3. amboi, lajunya entri dia, yang lama tak sempat baca lagi...ni betul2 masuk gear 5 terus nih! akak nak tau tak? bende rebus ialah makanan yang fa sangat2 suka!!!!!sampai ada orang kata, `boypren hang oghang Penang kaaaaa???' Bende rebus colek lah dgn sambal belacan ke, sambal tempoyak ke, sambal macang ke.....memang selera kita makan! **tapi, betul ke bende tak elok untuk kita orang pompuan? shhhhh..**

    ReplyDelete
  4. Fa...
    laju tak laju... sebab dah janji ngan fa nak kena tunjuk semuanya sebelom puasa... kalau tak bukan hanya fa... dengan akak-akak sekali menitis-nitis airliuq....
    ini belum lagi nasi kandar hameediya yg akak bagitau tu.... perrrggggggggggg...... tahan-tahan jer ler air liur tu....
    (ttg bende tak baik utk pompuan...tak tahulah fa... tak da bukti sahih.... makan jer..niatkan obat...)

    ReplyDelete
  5. he style has lived much longer than its Abercrombie clothing counterparts from the 1980s; it may be because of its relatively abercrombie Jeans inoffensive style or because people just love Abercrombie Pants animals, but it's less frowned upon.Today you can find high quality blanket and sheet Abercrombie Tees sets in a cheetah print. These are common enough that you could even go to a department store and find them, Abercrombie Shorts so you should have no problem finding cheetah printed sheets and blankets if they are what you are looking for. These can be a great accent to a more contemporary home theme Abercrombie Sweaters , though obviously are not great for homes that are more conservatively or classically decorated. Curtains that have this type of pattern are more difficult to come by.

    ReplyDelete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata