Friday, June 25, 2010

625 ~ Kisah masa kecik.



Dua tiga hari ni, akak suka mengingat kembali kisah akak masa kecik-kecik dulu.
Masa kecik dulu, rasa lama sangat nak besar...
tappi.. bila dah besar ni.. cepat sangat jadi tua...

Masa kecik, rasanya masa berlalu lambat sangat nak menyampaikan waktu petang..
bangun pagi... mandi... sarapan (selalu ngendeng makcik Ramlah punya sarapan sebab dia pandai masak... jemput2 dia sedap.. nasi goreng dia sedap..) dia masak biasa2 jer.. dia pakai dapur guna kayu api..

Bahagian luar dapur rumah akak dibuat satu pondok untuk bilik air dan ruangan masak. disitulah dapur makcik ramlah. kayu api diambil dari ranting2 pokok ataupun kayu2 yang siap dipotong dan dibeli. manakala mak akak pula memasak menggunakan dapur minyak gas. bila minyak habis, emak akak suruh akak pergi kedai pakcik rostam dengan bawa sebiji botol bekas minuman cordial dan beli minyak gas yang waktu itu berharga 20sen sebotol.

Sampai kedai pakcik rostam, kadang2 kita kena pam sendiri minyak tu masuk botol ataupun pakcik rostam buatkan. Kalau akak kena buat sendiri, tentunya tangan akak selalu terkena minyak gas tersebut. maka berbaulah seluruh tangan akak. Menci..menci sungguh... tapi tetaplah akak yg kena pergi kedai tiapkali minyak gas habis.

Pernah terjadi dalam perjalanan nak pulang membawa botol minyak gas itu, akak menyinggah kat tempat kawan-kawan sedang bermain.. kita budak2 lagi.. mana peduli mustahak ke tak mustahak bila emak suruh.. hinggalah kedengaran nama akak dipanggil nyaring sekali... barulah teringat tugas sebenar akak tadi... berlari.. bergegas pulang dengan membawa botol minyak gas.

Arwah mak akak memang garang... sekali dia jerit.. patutnya jangan ditunggu panggilan kedua. Dengan panggilan yang pertama, akak dah sepatutnya berada depannya. Masuk saja jeritan kedua, adalah pokok mana2 dah dipatahkan batangnya untuk dijadikan rotan. Jika sampai waktu itu, memang dah tetap akan kena rotan. Terjerit-jeritlah akak bila dirotan. Kadang2 bila emak akak dah terlepas panggilan kedua dan rotan dah siap ditangan.. sebaik nampak mak.. akak dah rasa lemah badan. Kadang-kadang menangis siap2 kerana takut.. macamana pun kena jugak.

Jika dah terkena rotan, bila dah petangnya atau malamnya, mak akan datang mengurut-ngurut belakang akak yang dah berbelak kena rotan. Masa itulah buat-buat sedih dan merajuk. Masa itulah mintak itu ini. Minta mak janji esok mak pergi pasar mesti bawak akak dan belikan permainan. Mak memang penyayang... setuju aja...

Esok, pagi2 dah mandi siap ikut mak pergi Pasar Chow Kit Road. sarapan dulu, lepas tu singgah kat cina jual mainan. Pilihlah apa yang berkenan dalam hati... baik rezeki dapat 2 macam permainan. Balik rumah, terus main-main dengan kenkawan yang menjadi penyewa rumah emak.

13 comments:

  1. sya masa kecik2 selalu gak kena rotan, sbb nakal... ;p
    ayah jarang pukul ni, tp bila kena..sakit
    macm arwah mak akak jugak, bila tido ayah datang sapu minyak... :(

    ReplyDelete
  2. sya...
    bila kita pukul anak.. bila lihat wajahnya sedang tidor.. rasa sayang dan menyesal sangat kan...

    ReplyDelete
  3. akak...cerita pasal gi pasar Chow kit..terkenang gak teman masa muda remaja kalau gi pasar Chow kit tu..mesti gi beli lontong bawak balik..sedap..
    pasal kena rotan usah cerita le..emak rotan kat kaki..sebab berjalan2 kat kaw. rumah cina..tau2je le kaw.kg.limau,kg.periuk kat sekolah kg.baru bnyak gengster..dadahle
    birat kat kaki u..gi sekolah tarik stokin sampai kat lutut..takut kawan tanyer..hehehe seronok ekk kenangan masa kecik..

    ReplyDelete
  4. yani...
    memang kita ni sama2 pernah merasa kena rotan. tapi budak kat atas tu..(aisyah) dah lama tak kena rotan... anak dara u yg sorang tu pun sure tak pernah kena rotan...kan..????

    ReplyDelete
  5. wah, anak-anak hajah tentu tersenyum simpul emak mereka pekena rotan ,,,

    ReplyDelete
  6. kak hajah nora...
    saja pun nak bagitau kalaulah sekali-sekali depa kena rotan... kira okaylah tu... hehehe... sekarang ni kena rotan depa boleh adu tele dera... kira dulu, mana ada????.... siap jer lah badan...

    ReplyDelete
  7. kena rotan dengan dahan kayu,tak pernah.
    Tapi kalau kena rotan dengan penyangkut baju , pernah ...

    ReplyDelete
  8. pB,
    kena rotan dengan dahan kayu... azabbbb.. sebab dahan kayu siap ada ranting kecik2 dan tajam-tajam...

    ReplyDelete
  9. KZ tak pernah kena rotan....anak manje... he he.. bapak garaaaaaang sangaaaaat. Mak mmg tak pernah rotan anak2

    ReplyDelete
  10. kak zah...
    Memang patutnya anak perempuan tak payah dirotan... tapi sebabkan saya kena rotan maka anak2 saya juga TERPAKSA juga ikut tradisi sedia ada. Kalau ikutkan suami, memang dia tak bagi rotan... sebab masa dia kecik pun ibu dan abah dia tak rotan adik perempuan mereka.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum...apakhabar? Diharap semuanya berjalan dengan baik dan semoga akak sihat sejahtera hendaknya. (eh! silap! ingat macam nak tulis surat pulak! ish...)

    Ada kawan pernah beritahu kat Fa, jangan biarkan anak2 tertidur dalam keadaan sedang menangis, baru lepas nangis, sebab emosinya yang tengah bersedih tu, syaitan akan senang masuk....bila fikirkan balik, menyesal pulak dengan kisah dulu2 masa anak2 tengah kecik... :(

    ReplyDelete
  12. salam fa...
    lama sungguh kita tak bertemu...
    (akak pun macam tulis surat jugak...)
    betullah fa.. akak pun pernah jugak ter-tak sengaja...(Alasan)ter-pukul gak.. dan budak2 tu nangis terus tidor...
    tapi sekarang dah tak buat lagi... dan tak akan jadi lagilah... Insya'Allah.
    Kita jadi mak ni, mana ada manual nak di refer.. kecuali nasihat dari kenkawan.. marilah kita sama-sama saling ingat mengingatkan....

    ReplyDelete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata