Friday, October 08, 2010

788 ~ Budak ini kalau dah mawah...





Tiba-tiba akan datanglah seorang budak berusia lima tahun (5 tahun saja).. kepada ibunya. Datang dengan menangis-nangis mendayu-dayu...

Aisyah : Ibu, esok kalau ibu nak ambik Ain dan kakak, tapi ibu jangan ambik Qeeb yer..... biarkan dia kat sekolah...

Ibu : Kenapa Aisyah... kenapa Aisyah marah pada Qeeb?..

Aisyah : Dia mawah saya.. saya tak suka dia... Esok kalau ibu ambik Ain dan kakak jangan ambik Qeeb yer... biarkan dia tinggal sowang-sowang kat sekolah, biar polis ambik dia, lepas tu masukkan Qeeb dalam penjawa lepas tu bawak dia pergi kedai cina gunting wambut suruh cina botakkan kepala dia.... ( Nangis tetap nangis...)

Ibu : Aisyah dah tak sayang Qeeb ker?

Aisyah : Dia mawah saya.... saya tak suka dia....

Begitulah setiapkali yang akan Aisyah katakan sebagai ingin menyedapkan hatinya apabila dia dimarahi oleh salah seorang dari kakak-kakaknya. Esok mungkin dia datang menangis-nangis marahkan Ain... kemudian lusa pulak boleh jadi pada kakak Zahrahnya... tapi skrip kemarahannya tetap sama.

Tapi yang kelakarnya.. kemarahannya hanya bertahan 5 minit.. kemudian... berkawan semula dengan kakak-kakaknya.
Pepatah mengatakan:
Blood is thicker than water....





14 comments:

  1. Samalahh dgn AISYAH saya. Bila dia kena sakat dek abang-abang dia yang berdua orang itu, dia soh saya hantar abang dia duduk kampung, jangan ambik lagi....

    hahahahaha..

    ReplyDelete
  2. Dah brp bnyk n3 Akak I tak ngomel, kan? Semuanya bahana majuk dgn belogsepot yg menganaktirikan I.. Mencik tawww..

    Kiutlah perangai bebdk, kan Akak? Mujur gak dia tak marah kat kete Akak.. Kalau tak, dia mesti pesan, esok Ibu pi amek kakak, Ain n Qeeb, tinggalkan je kete kat situ.. Biarkan dia kat skolah.. Ibu jalan kakilah balik rumah!!

    Aisyah, titahmu Ibu junjung di atas batu jemalanya!!

    ReplyDelete
  3. Azie...
    depa gamaknya kalau dah marah lansung tak mahu jumpa adik beradik depa kot... nama aisyah memang macam tu kotnya perangai depa.....

    ReplyDelete
  4. Ja laling...
    kalau aisyah menitah perintahkan akak kena jalan kaki balik rumah, harus dia yang kena tinggai... akak nanti pi ikat aisyah dekat bus stand tempat kakak2 dia selalu tunggu tu... esok pagi baru akak ambik... takpun akak pesan kat polis suruh ambik dia, masukkan dia dalam penjara.. lepas tu pergi kedai gunting, botakkan rambut dia... Hah! biar dia pulak yang rasa.... Hahahahahahahahhaaa...
    (Mak dia jugak yang meraung sepuloh hari sepuloh malam...)

    ReplyDelete
  5. Fa...
    tersangat banyak charming dan tersangatlah banyak songeh fa......
    (tapi bestkan bila ada anak kecik yang kita boleh sakat-sakat.... U suka sakat kat Asyik tak?)

    ReplyDelete
  6. Salam ...
    Semakin hari semakin pwetty anak daWa sunti Hjh Rahmah..

    ReplyDelete
  7. asyiq? heheheheh...dia kuat merajuk. tu yg geram tu.....

    ReplyDelete
  8. anak kecik saya yg umur 5 tahun dan 3 tahun yg banyak membuat saya happy. naughty sekejap tapi pandai ambek hati.

    cute aisyah, dapat idea dari mana nak beri hukuman penjara dan botakkan kepala..
    budak kecik memang cepat lupa marahnya. 5minit je cukup. sebab tu hati girang aje :)

    aisyah cuma panggil yg sulong kakak?
    Qeeb umur berapa?

    ReplyDelete
  9. Alahai...comey mawah dia sama comey orangnya!
    Mah, lagi lima belas tahun berderet makchik2 blogger nak masuk meminang Aisyah ni! Dah ada budget, Mah? :))

    ReplyDelete
  10. kak som...
    Mudah-mudahan ke-pretty-an aisyah sampailah dewasa... pretty rupad an pretty pewangai juger.... Insya'Allah...

    ReplyDelete
  11. Fa..
    Asyiq tu kuat merajok sebab nak adik kot.... lariikkkkkk..... (sambil tunduk kutip selipar croc.. takut kena kejar dgn kasut reebok...)

    ReplyDelete
  12. Madora...
    anak-anak bila peringkat umur 3-7 tahun memang tersangat kiut.... bila dah meningkat besar... banyak songehnya.... tapi alhamdulillah... inilah nikmat menjadi seorang ibu.....
    Aisyah memanggil kakak sulongnya 'kakak'.. kakak kedua 'qeeb' dan yang ketiga Ain saja... saya dah mulakan suruh panggil kak long, kak ngah dan kak lang tapi dalam peringkat permulaan.. selalu aisyah lupa....(dah lambat nak terapkan...)

    ReplyDelete
  13. lili...
    rasanya budget tak perlu kot... sebab anak perempuan di pinang bukan meminang... apa-apalah kot.. Budget sekarang ialah hendak membesarkan depa dengan ilmu agama agar menjadi isteri yang solehah, berilmu dan berakhlak mulia... Insya'Allah...

    ReplyDelete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata