Wednesday, January 16, 2013

500 ~ Teman dan Sahabat...






Sewaktu sedang memandu lewat gerai makanan di Seksyen 3, BBBangi.. ternampak kelibat sahabat ini sedang membeli makanan. Akak memperlahankan kereta dan anak beliau Hakim ternampak akak. Akak menunjuk pada ibunya.

Akak berhenti di tepi jalan, turun dan terus dapatkan beliau. Kami kenal dah lama. Kami tinggal di Seksyen yang berdekatan tapi atas kesibukan masing-masing kami jarang bertemu. Jika bertemu pun andai berseliseh kereta di jalanan. Sekadar melambai... Tapi kebelakangan ini kami jarang bertemu dan jarang berseliseh jalan.. hinggalah ke hari ini.

Tadi, akak mengambil inisiatif untuk berhenti dan bertemu. Tak boleh tidak mesti dapatkan dia,. Rupanya beliau menyimpan rasa dihati menyangkakan akak ada berkecil hati dengan beliau sehinggakan dah tukar nombor pun tidak memberitahu beliau nombor akak yang baru... Aduhai... tak sangka pula begitu rasanya.

Dan yang paling akak tak boleh tahan, awal2 akak menghilang tak boleh dihubungi (sekitar tahun lepas) dia terasa dihati kenapa akak dah tak boleh dihubungi... Sudah.....kah? Dan dia sering berdoa agar 'pemergian' akak itu adalah pemergian yang mudah.. Terharu kan? Bila ada orang mendoakan kita sampai begitu sekali.. Akak pula tidak lansung merasa yang dia kecil hati sewaktu kami tidak berhubung. Pada akak biasalah.. bila jumpa- kita jumpa... bila tak jumpa... saya tahu awak ada...

Panjang juga cerita kami tengahari tadi. Kami bukan teman masa kecil, kami bukan teman sekerja, kami bukan teman satu sekolah.... kami berkenalan atas dasar anak kami satu kelas. Dan akak pula mengenali beliau kerana beliau sudi buatkan akak currypuff beliau yang sangat sedap tu. Then kami bertemu sekali sekala. Waktu hari raya akak kerumahnya dan dia kerumah akak. Sehinggalah akak menukar nombor talipon akak.

Yang paling akak terharu, dia sering mengingati dan mendoakan kesejahteraan akak.. Memang indah punya sahabat yang sebegitu... Kami bertukar nombor talipon dan akak berjanji tidak akan terputus hubungan macam setahun dua kebelakangan ini.

## Kebetulan sebaik akak menukar nombor talipon handphone, akak turut menukar nombor talipon rumah... lagilah payah kawan tu nak berhubung. Yang bestnya... kami tak mencari sampai kerumah pulak... hahahahahah seganlah tu... ***Budaya kita tak kerumah teman jika tidak diundang terlebih dahulu.... akak pun jenis tak menerjah suka2 kerumah teman...


- Masih ingat waktu pertama kali akak memberitahunya akak sakit buahpinggang dan tidak dapat menyertai kelas tadarus yang sepatutnya akak sama-sama hadiri. Terus beliau meminta teman2 mengaji mendoakan kesejahteraan dan semuga akak cepat sembuh waktu itu. Alhamdulillah.. berkat doa tersebut, banyak masalah kesihatan akak di permudahkan.

6 comments:

  1. susah nak dapat kawan yang begini

    ReplyDelete
    Replies
    1. pB...
      Alhamdulillah..
      keliling akak semuanya begini...

      Delete
  2. K.rahmah,

    Smg kali nih silaturrahim akn terus bpjgn

    Bila kita nk jupe kak,sy rajin jgk sekali sekala ke bangi ;))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lynn..
      In Syaa ALLAH dan mudah2an...
      Yesss... bila2 u ke Bangi, call lah akak..
      (akak PM no nanti)

      Delete
  3. sekali atau sekali sekala dalam hidup...kita akan berjumpa dengan seorang sahabat.

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. gB,
      ALHAMDULILLAH..
      Akak dah pernah dan masih dan selalu dapat sahabat...
      Tidak hanya sekali.. dan masing2 datang dengan fungsi untuk waktu itu...
      ALHAMDULILLAH...

      Delete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata