Thursday, January 10, 2013

493 ~ Sayangnya.....



Ladang pisang belakang rumah yang berekar-ekar tu dah membuahkan hasil... Sebenarnya akak pun tak tahu bila masanya pula pisang ni tumbuh... Akak menanam pisang tanduk... tak menjadi.. tapi pisang ni pula yang tumbuh rimbun dan sihat... sehinggalah berbuah.

Nampak pada buahnya memang sangat lebat... puas juga ..





Tapi..
bila di tebang dan di ambil...
Alamak..
Apa sal ni?(Fav words Aisyah)
Banyaknya biji..
tak boleh nak makan




Tumbuh segar dan rimbun pulak tu...
Yang kita mahu... tak dapat... yang kita tak mahu dapat...
Lumrah kehidupan.....



12 comments:

  1. Salam... akak pisang tu masa putik atau belom masal sedap.. buat ulam.. kens rebus dulu atau buat acar masak... xsedap mkn bila dah masak byk biji..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam...
      Oh iyer? Tak pernah terpikir pula...
      terima kaseh bg info..

      Delete
  2. Replies
    1. KoG..
      burung pun tak patuk..
      selalunya bila ada buah kan burung patuk2 jadikan makanan.. tapi yg ini tak terusik...

      Delete
  3. Pisang apa tu kak?boleh buat cekodok pisang je gitu tp kena perisi biji pisang tu nampaknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sya..
      tak tahulah namanya sampai hari ni tak tahu...
      memang langsung tak makan.. sebab banyak sangat bijinya..

      Delete
  4. Replies
    1. Kak Ezza..
      tapikan.. yg ini banyak sangat pulak bijinya.. bila makan biji sesaje... memang tak rasa apa..

      Delete
  5. pisang batu..
    buat cuka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon..
      maknanya yg itu pisang batu?
      buat cuka?

      Delete
  6. i tengok pokok pisang tu geram, memang cantik. pisang favret. betul la sayangnya, tak boleh makan. tak pernah nampak pisang rupa gitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. madora...
      mulanya memang dah nak tebang.. sebab ambil masa nak berbuah,.
      bila berbuah... nampak cantik..
      sabar2 juga...
      bila dah masak ranum... tak boleh makan...

      Delete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata