Thursday, January 10, 2013

494 ~ Sebab dulu tak boleh Gugel....






Pertama kali akak berjumpa dengan buah ini..(Avocado) ialah sewaktu usia akak belasan tahun lagi. Waktu itu Pasar Seni (Central Market) adalah merupakan Pasar Besar Kuala Lumpur. Adakalanya akak suka ke sana mencari buah-buahan mahupun udang, ikan yang biasanya tiada di Pasar Chow Kit.

Sebaik ternampak buah ini di gerai jualan buah-buahan akak tertarik dengan rupa kulitnya berkilat dan ada warna merah kehijauan. Fikir akak lagi jika kulitnya merah dan kehitaman, buah ini tentunya lagi manis...

(Janganlah ketawa... kita baru 1st time nampak... kita cuma pandai assumed... Kesian betullah kat kita.. masa tu bukan ada internet boleh gugel-gugel nak tau details...) 
Maka bila ditanya, harganya dekat RM5 sebiji. Okay.. ambil 4 biji..

Tidaklah bertanya apa nama buahnya.. nak makan macam mana... Sebab nampak kulit jer dah berkilat dan merah kehitaman dah cukup menggambarkan bagaimana manis dan juicy buahnya...

Setibanya dirumah... teruslah kopek... E'ehhh mudahnya nak kopek.. maksudnya kulitnya mudah tanggal dari kulit...
Nampak gebu semacam.... Sure rasanya manis-manis lemak... tak sabar nak makan...

Masuk jer mulut.. Ya ALLAH!!!! Apa rasa ni? Rasa MaUnG... Rasa PeLiK... Tak tahu nak gambar rasanya sebab otak dah di setkan rasa buah yg bakal masuk mulut itu ianya Manis-manis Lemak.... Hai yo...!!! Ada 3biji lagi nak makan oooooooo...

Tak mati akal lagi ni..
Panggil anak sedara yang 3 orang tu. Siap kopekkan.. hidang kat depa...
" Buah apa ni Achik????"
Depa pun pakat heran....Depa pun tak lalu.... akak pun masuk pelastik buang dalam bakul sampah....

Puas Hati.

Sejak hari tu memang jika ternampak buah Avocado, dah tak tergoda sikitpun... Rasa sebak pun ada RM20hinggit terbang..

Bila ada restoren makanan Indon di Malaysia.. kita dah diperkenalkan dengan AlPokat... barulah tahu kegunaannya buah tersebut dan campuran yang dapat menyedapkannya...


16 comments:

  1. Salam Rahmah,

    Bila dah jadi Alpokat, sungguhlah sedap.

    Quarters akak tinggal dulu ada pokok buah ni, tapi sebabkan tak pernah makan, ingatkan buah pokok hutan bila kawan akak berbangsa cina datang, dia punggut sampai sekotak buah2 avocado tuh..tahun 80'an ketika itu, barulah akak tahu, buah tu boleh buat juice. hik3x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kak nanie..
      Untungnya org yg tahu kegunaannya...

      Delete
  2. Saya suka avokado yang masak, blend campur dgn susu segar or susu yogurt. Boh ais. Ohhh nikmat Kak.

    Ya di Indonesia, memang popular apokat nih.

    ReplyDelete
  3. sayangnya avokado tuuu!!!

    saya memang penggemar jus avocado! kat j.co ada cafe avocado yang beri the ohsem tauu??

    buat mask taruk kat muka pun elok tau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. gB..
      Masa kejadian tu dah takda rasa sayang pun..
      Rasa nak buang secepat mungkin...

      Delete
  4. Saya suka buah ni.belah dua dan buang bijik. masukkan susu manis dlm bahagian berlubang tu..makan dgn sudu, sedappp...susu manis dan coklat lagi sedap. jus apokat memang best!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu...
      Alangkah bagusnya andai saya tahu waktu itu....

      Delete
  5. ambik tak bijik nya yang 4 bijik tu buat main?

    ReplyDelete
  6. Akak
    Nak gelak dulu boleh tak? ekekeke...

    Ingat tak cita2 I nak kesatu tempat yg pernah I duduk masa umur 4-6 thn dulu? Tempat tu ada sebatang pokok avocado. Psst..jom kita ke Ratu Sari makan ais teler? Dlm tu ada campuran avocado..

    ReplyDelete
  7. Kanda som...
    I masih ingat tu...
    Wah... U awal dah kenal avocado...
    Bilanya nak pergi lg?

    ReplyDelete
  8. eheh...yela...dula mne nk cari info cepat ye dok..main belasah try je..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ishy77..
      betul ayat ni..
      BELASAH jer...
      tu yang terduduk tu...

      Delete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata