Tuesday, January 22, 2013

504 ~ Hangin...



Akak memang tak boleh jumpa orang jual Dukong. Mesti beli.. JIka beli pun, akak sorang jer yang makan kat umah tu... Selalu beli makan setakat yang daya jer.. paling-paling sekali hadap 5 butir.. pastu berhenti... tapi beli selalu sekilo.. Akhirnya ianya jadi hitam dan membusuk... masuk tong sampah..




Ciku pun akak suka..
tapi yang dah siap kopek dan dah sejuk dalam peti sejuk..
nak kopeklah tu yang malas....
nak makan jer...




Nangka ni Nek Mon antar sebijik besar semalam..
Puas mikir nak bagi saper lagi..
Manisnya.. ALHAMDULILLAH..
Kadang2 akak beli jugak yang jual dah siap kopek tepi jalan di BBBangi ni..
selalu hampa sebab tak manis.. nampak jer kuning jingga..
yang ini..
tak kuning sangat.. tapi manisnya menyengat...
tapi..
itu ler..
tak tahan dah tue  tak berapa nak muda ni..
makan petang, malam perut rasa semacam..
tapi tekak suka..




##
Nak bagi tau jugak..
Pokok Belimbing Nan Sebatang depan rumah tu dah berbunga semula..
Adalah dalam Sebijik selori jugak...




13 comments:

  1. Baru2 ni nagka madu kat kebun masak, merasa le jiran2 dan kawan2 opis. Manis. Buluh madu pun baru je ambik rebungnya minggu lepas dah rebus entah bila nak digulaikan. Belimbing pun dah berbunga macam pokok akak tu, selalu sedekah je pasai Aina jarang masak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aina...
      Bestnya u ada kebun....
      Buluh madu? Baru dgr ari ni...
      Nanti dah berbyah belimbing tu, sedekahlah kat sini......
      Pokok akak buah sebijik..
      Jika dpt u punya 19 bijik, bolehlah buat gulai...;-)

      Delete
  2. Hajah,
    Akak tak boleh makan nangka n cempedak. Angin. Cempedak goreng, dapat bau wangi nya je.Kalau makan, perut rasa sebu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak hjh nora..
      Saya pun bukan boleh... Tp tekak mintak..
      Keianlah pulak kat tekak..
      Tp mlm2 kesianlah pulak kat perottt....

      Delete
  3. Hajah,
    Akak tak boleh makan nangka n cempedak. Angin. Cempedak goreng, dapat bau wangi nya je.Kalau makan, perut rasa sebu.

    ReplyDelete
  4. Sy pun lgsg x leh telan nangka
    'Angin'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lynn...
      Kiranya u awal dah pencen ek?

      Delete
  5. Assalam makcik...badan dil memang penuh angin tu sebab dil makan habatus sauda buang angin.hihihi.tapi tetap suka sangat makan benda berangin...buah2 yang makcik tunjuk tu semua feveret dil..pling suka nangka...buat buat bubur nangka letak sagu banyak2...bestttt...huhuhu....Tapi....lama dah x makan....:-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dil...
      Bahkan u jauh...
      Jika dekat.. Dah makcik antar sepotong besar nangka tu...

      Delete
  6. saya suka ciku!!

    sebenornya nangka saya tak makan, bau pun tak boleh. tup tup haritu balik kl saya boleh ngap nangka yang saya jumpa dalam fridge. hangin satu badan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooooo...
      Kat fridge akak pun ada nangka..
      Mehlah cari.... ;-)

      Delete
  7. Kami panggey ciku tu Buah Sawa!

    ReplyDelete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata