Ini adalah Kak Jamilah...
sambil mengadu.. dia membaca akhbar...
Baginilah sibuknya opis akak hari ini..
kelihatan my ex-boipren sedang nak bangun...
selesai ambil tekanan darah.. terus dia datang ke kaunter pengaduan...
Auntie yang berbaju cerah ini adalah isteri Uncle Loo...
Masih lawa dan bergaya...
Di opis... meja akak dah jadi umpama kaunter pengaduan... lepas sorang pesakit... sorang pesakit datang mengadu... tapi perbualan ini paling kelakar...
Kak Jamilah : Akak sekarang dah duduk ngan anak kat kajang... tapi akak makan kena sukat...
Semalam akak buko puaso.. dapek nasi duo sonduk.... tak cukup akak... awak tongah sodap makan.. mana cukup..??.. tak konyang... raso nak makan pinggan-pinggan....
Akak : Kenapa akak tak mintak tambah?
K J : Anak tak bori... katonyo akak koncing manih... sakit nanti.... bapak lapar akak... raso nak makan pinggan tu.. awak dah lah puaso.... tak makan apo dari pagi....
Kelakar betul... rasa kesihan jugak.. tapi demi kebaikan jugak...
Bibik pun datang duduk mengadap akak. Macam2 yang dia nak luahkan mengenai akak dan dia.. dia dan majikannya.... Sampai menangis-nangis... Hmmmm... macam-macam kan manusia ni... Majikan Cina mmg byk 'problem' dgn pembantu indon.... patutnya dah dipantau pekerja indon yang islam tidak boleh ditempatkan/bekerja dgn majikan cina.....
Awal tadi pun ada seorang pesakit datang mengadu ada pesakit lain yang meminjam majalahnya sudah 4 minggu masih belum di pulangkan...
Kiranya akak ni bagai Pegawai Pengaduan di sini....
Kaunter ini walaupun tanpa nama, tp fungsinya tetap ada.....
Tambahan..
Boipren lama pun datang tanya kabar dan beritahu
Boipren : You takder sana saya sangat sunyi takder kawan mahu borak... (alah.. yg iyernya dah tak nampak kita makan...)
Akak : Saya pun sunyi... (kenkonon..)
Boipren : Tadi awak makan apa? Nasi Lemak..??? (bingo... dia rindu itu sebenarnya...)
Akak : Bukan.. nasi goreng..
Boipren : Awak beli kat mana?
Akak : Saya masak sendiri...
Boipren : U masak..? (terkejut pulak...)
Akak : Tak... pembantu masak....
Puaaan (berlagu2 bunyinya) ..
ReplyDeleteSaya nak mengadu nih, boleh selesaikan masalah saya tak? Saya dapati selipar seret saya kian mengembang dan saya tak selesa memakainya. Saya tau kaki saya, wpun gebu tetap comel. Mengapa selipar seret saya mengembang?? Terima kasih diucapkan :-)
Puan Tik...
ReplyDeleteSaya hanya boleh katan selipar puan menjadi lebar sebab kaki puan juga... cuba pandang bawah... kaki puan lebar dan bersayap sikit... itulah puncanya... harharharhar...
kak som..
jawapan i berdasarkan profile u... jgn amik ati....
AKAK > Yang mengadu seliper mengembang tu sebab seliper tu dah bosan kene seret, so dia harap2 ada ler kaum lain yg dapat gantikan dia. Yang menyeret pun bukan main lanyak lagi, ke jamban pun guna dia, ke pasor pun guna dia, bosan ler kawan tuh... ops!
ReplyDeleteSalah kaunter kot nih... hahahahaha!
puan tik...akan kak som...
ReplyDeleteu tempat pertama....
AKAK > kalu dia berani amik hati, kita kasi dia guna jantung plak KAK. Tengok pasti ni dia berani tak amik jantung plak. hahahahaha
ReplyDeleteParu paru masih ada extra ni. Nak ker SOM? larikkkkk ikut pintu belakang!
Puan ..
ReplyDeleteTerima kasih banyak2. Sesungguhnya saya terlufer dengan keadaan kaki saya yg ala2 sayap tu, har3. You were quick there, syabas.
Anyway, saya dah dapat jawapan yg hakiki. Selipar seret tu telah dinodai oleh kaki lelaki, kekdahnya.. siapa lagi kalau bukan kaki bapak itik? muahahahaaa..
P/S: Azie, apa u cakap tu benar belaka. Siap haribulan selipar tu juga akan kemajlis rumah terbuka, kah3.
kalau org suka mengadu pada kita tu maknanya dia lihat kita takde problem. bagus jugak memberi imej yg bijak menyelesaikan masaalah. bila kita dapat meringankan beban org lain, insyaAllah kita pun terasa ringan jugak :) saya pun suka dengar masaalah org, bukan kepo tapi dpt timba bnyk pengajaran buat perjalanan saya sendiri.
ReplyDeleteEhh saya pun banyak masaalah ni.Kaunter problem saya dah pindah SP.Nak pi hari hari tak boleh sbb jauh dia > 100 km.hohoo.Boleh saya mengadu kat sana?
ReplyDeletepB pun nak ngadu jugak ler
ReplyDeleteteringin nak g shopping kat Seksyen 7 Bangi tu , tapiiii sampai ke hari ni , tak ada masa lagiiii...
Isnin depan dah nak balik Klatae
azie...
ReplyDeleteu tak salah kaunter...
cumanya borang pengaduan you tak cukup 7 salinan dan tak sempat mati setem.. tak dapatlah akak nak proses... harharharhar...
Puan Tik a.k.a. som..
ReplyDeleterasanya sempena hari lebaran yang bakal menjelma.. eloklah puan belikan barang sepasang kasut untuk bapak itik.. tidaklah dia meminjam... ahak..ahak..ahak..
madora...
ReplyDeletememang sekarang akak dah nampak lebih sihat dan lebih tenang dari semua pesakit (riak).. sebab tu agaknya depa percaya nak mengadu kat kaunter akak... hihihiihii.. kalau tidak tu... akak selalu mengadu pada Puan Chan...
Cikgu..
ReplyDeletekami tetap menerima pengaduan dari mana-mana pun juga. cumanya isikan borang siap dengan mati setem... boleh saya bantu????
pB...
ReplyDeletenak shopping tak perlu tunggu masa dekat raya jer... lepas ni kalau u betul2 nak ke Bangi... akak sudi nak jadi tour guide nya.. Kan kita ni dari satu kapal????...
akakkkk..td kan, gi spital ada sorang je doc yg jaga. lambat tol tunggu, baru sampai giliran. huhuhu (nk ngadu jugak)
ReplyDeleteAi...
ReplyDeleteyou ambik tak nama doktor yang bertugas tu???
Akak nak puji dia sebab dia sorang jer yg bekerja manakala doktor lain bizi kat wad ataupun merawat pesakit yg lain....
akak too memasak? kowserrr uuu.. ahaha
ReplyDeleteen me...
ReplyDeletemahap cakap yer...
FIL kita kan dia suker kita punya masak rendang dan nasi ayam tau.... kita memang tahu masak...
:-)
akak too jangan mare oke.. me gurau2 jerr.. pis
ReplyDeleteen me...
ReplyDeleteakak ni bukan pemawah(pemarah)... akak ni pewamah(peramah)...