Thursday, October 11, 2012

438 ~ Pemerhati sejak kecik dulu...







Perangai yang masih kekal sejak kecil yang ada pada akak ialah memerhatikan orang makan. Suka lihat cara depa makan dan mengunyah makanan.

Waktu sekolah rendah, balik sekolah memang akak kena tunggu bas di Chow Kit Road. Ada deretan kedai cina di sebelah Keramat Supermarket. Ada sebuah kedai dobi cina ini di diami sekeluarga. Selalunya tepat pukul 1 tenghari mereka akan mula buka meja di tengah ruang kedai dobi tersebut, susun bangku-bangku (stool) dan mula letakkan makanan di meja makan. Akak memang tak pernah lepas peluang mengintai dari cermin kedai dobi tersebut, Suka lihat cara bapa mereka duduk angkat kaki atas stool, ambil makanan menggunakan chop stick. Anak-anak dan isterinya berebut2 sama menyuapkan makanan.

Nasi dimasukkan dalam mangkuk. Kemudian masing2 dengan menggunakan Chop stick mencekut lauk-lauk dalam mangkuk di hadapan mereka... Mangkuk tu diangkat dekat dengan mulut... Slurrppp... slurrp... kedengaran bunyi mereka makan.

Akak pun sebaik tiba dirumah, mencari batang pokok lemuni... kikis-kikis... tinggal batang dalam yg putih tu... Mintak mak masak mee hoon sup... mulalah makan macam cina tu... berselera... Sebab apa minta mee hoon? Sebab tak pandai makan nasi guna penyepit. Mee hoon senang nak sepit...heh heh heh...

Uncle yg punya gambar akak curi di atas tu sedang makan mee goreng. Dia gunakan penyepit pakai buang jer tu... memang ralit akak tengokkan... sekarang dah tak payah dah nak patahkan dahan pokok nak dijadikan penyepit. Semua sudah dijual dengan mudah. Ada jenis besi dan ada jenis plastik. Semua itu ada dibeli oleh Qeeb. Mana tumpahnya kuah, jika tidak dalam mangkuk dan dimakan dengan penyepit kan?

10 comments:

  1. Salam Rahmah,

    Bila citer pasal chopstick akak teringat mula akak menggunakannya adalah di sekolah menengah sebab ada macam2 bangsa.

    Seronok bila belajar menyepit, mula2 jari2 akak pegang bawah penyepit bila dah expert sikit kat hujungnya..

    Masih terkial2 nak sepit fish ball sampai lah sekarang sbb licin..hik3x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha...
      Fish ball memang payah..
      Apakata kita tukar pula fish cake?

      Delete
  2. kak..
    bak alamat
    hantar kat e-mail eh!
    atau fon
    nak bagi samting

    ReplyDelete
  3. saya pun tak terer lagi makan nasik pakai penyepit. tapi saya syak nasik tu kene lembik sikit baru senang makan. kan kan?

    ReplyDelete
  4. Akak, masa Akak mamam meehoon dgn chopstick btg lemuni tu, ada tak Akak angkat kaki letak atas stool mcm 'bapa mereka' tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Angkat juga sbb nak feel.....
      Mangkuk pun kasi angkat...!!!!

      Delete
  5. Akak
    I suka tengok orang makan tapi takat jeling2 ajelah... kadang2 kita yg tengok dia makan, kita plak rasa so berselera tapi kadang2 timbul rasa belas ...

    Sekian..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yesss kanda...
      Ikut dimana perlakuan itu kita perlakukan....
      Jika ditepi jln... Mmg kesian...

      Delete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata