Wednesday, April 29, 2015

751 ~ Merajuk ker..


Selalunya sebelum puasa mangga akak dah berbuah. Buah lebat seluruh pokok. 
Yang ada skrg cuma daun yg merimbun pokok.

Begitulah dgn rezeki kita.
Ada masa sesak..
Ada masa mewah...

Bila musim sesak... Nak nampak bunga mangga pun azab. Lama menunggu...

Bila dia nak berbunga... Buah akhir masih dipokok.. Bunga dah keluar.
Kurang baja kot.
Lebah pun jarang nampak menghurung pokok. Selalu nampak lebah kuning yg kecil2 tu membantu proses pendebungaan..


Masa sekolah dulu takda gugel.
Kalau tak... Sure pandai. 
Bukan pandai apa pun..
Pandai gugel....
Kikikikikiki

Smlm akak panggil orang bantu kemaskan 'kebun' akak. Mmg sdg semak samun kebun akak tu... BBPJ..
(Baca boleh percaya jangan...)
Poko bunga kantan berbunga pun takut akak nak pi ambil. Sampai ada yg dah keluar bunga pastu kembang dan mati.
Pucuk ubi.... Jangan citer... Subur...
Siap ada ubinya...
Pokok mangga?
Hmmmmmmm lebat merimbun daunnya.

Tukang kemas seronok lihat bunga kantan dan pucuk ubi. Minta izin nak bawak balik bg isteri masak. Sebab banyak .. Akak mintak sikit. Tah laaa... Nak buat apa pun tak tahu lg.
Takut lebam rosak jer dlm peti ais.



Dah kemas dan baru nampak pokok mangga ni. Lupa nak ambil gambar sebelum kemas. Entah2 binatang buas pun ada tumpang sembunyi....(BBPJ)

Bila dah kemas cantik terasa nak buat buai kat pokok mangga.

Jom berbuai sambil nyanyi....

7 comments:

  1. Salam singgah!

    Beruntungnya kalau pandai berbudi pada tanah. Saya ni nak berbudi macamana yerk, baru pegang je dah layu. Tangan saya ni memang segala tumbuh-tumbuhan pun jadi anti :)

    Kalaulah dulu-dulu ada googlekan kak, saya tak tahulah betapa cemerlangnya saya menggoogle tau ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. MD
      Akak ni pun yg tanam dulu pokok2 akak ialah bibik. Depa mmg 'green hand'. Kita beli pokok kat nursery, depa yg tanamkan. Mcm pucuk ubi dan bunga kantan, ambil dari mertua.. Bibik jugak yg tanam.
      Berul kan???
      Entah2 skrg kita dah jd prof al gugel jika dulu ada internet dan gugel.

      Delete
    2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. sebab itu dulu, kalau nak buat nota tambahan saya rajin ke perpustakaan awan untuk cri buku rujukan.

    la ni agaknya, masih ramai ke orang pi perpustakaan awan...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul IM
      Zaman kita sekolah dulu kita mmg mencari bahan di library.
      Mmg sgt membantu.
      Skrg ni jarang sgt pelajar sekolah ke library. Pelajar Uni masih lg rajin ke Library...

      Delete
  3. Replies
    1. Aina
      Bila bitamin M ada
      Laksa tu rasa payah sgt nak buat
      Tp bagus juga idea ni
      In syaa ALLAH

      Delete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata