Sunday, September 23, 2012

423 ~ Dapat 2 hari.... ALHAMDULILLAH...






Nampak bezanya taugeh yang di petik untuk buang ekor antara kerja anak dara akak dengan ibu mereka. Yang panjang tu hasil kerja ibu mereka... yang pendek-pendek tu kerja anak-anaknya.. Aduh... memang beli taugeh 2 ringgit dapat hanya 50 sen sahaja... yang lain semuanya dibuang... kerugian macam ni...

##Teringat pula akak, waktu kecik2 dulu, akak memang banyak main diluar rumah. Bila kena kurung oleh mak sebab mak minta tolong kopek ikan bilis dan buang ekor taugeh... memang rasa tersiksa sangat jiwa.. Nak meraung pun ada. Dahlah kita sensorang buat kerja ni...(Masa ini rasa jadi Anak Tunggal tu BUKAN satu Rahmat tapi masa dimanjakan emak, terasa sangat beruntung dan Rahmat ) Taugeh yang mak beli 20sen dulu pun, bila dah selesai kerja akak dapat 5sen jer banyaknya yg tinggal.. 
Tapi anak-anak akak memang untung.. bila akak kerah sampai 5 orang buat satu kerja. Aisyah, Qeeb, Zahrah dan Ain memang tetap kena tolong... Bibik kadang2 tak sampai hati, Bibik pun join sama... heh heh heh....

Untuk juadah berbuka hari kedua ni akak buat Mee Goreng Kicap... memang akak punya favorite... Antara mee hoon dan mee kasar..  akak lebih suka mee kasar. Semalam untuk tetamu akak masakkan mee siam taucu  dan hari ni untuk tekak sendiri akak masak Mee Kicap.




Hari Sabtu berbuka dengan lauk Ikan Senangin masak lemak cili api dengan mangga. Iyer... Mangga chukanan belakang rumah tu akak guna yang muda untuk masak kuah. 1st time buat macamtu sebab pagi tu ke pasar dah terlupa nak cari mangga atau pun belimbing. Mangga tu ada masam-masam sikit sedap juga dibuat masak lemak cili api.

Masa Sahur gigih akak bangun sebab teringatkan lauk masak lemak tu. Bukan main berselera lagi akak makan sahur tu. Dahlah sahur pukul 230pagi... Gigih.... Masak lemak punya pasal..




10 comments:

  1. Nampak gaya x penuh selori hasil mangga musim ni kak ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sya..
      mangga tahun ni kurang selori...
      kikikiki....
      kalau dulu 20 lori...

      Delete
  2. Mmmmmm.....*sambil menjeling*

    mamam mee siam tak kasi kita sikit pun eh??
    .
    yours truly
    cs

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekanda...
      bagilah alamat..
      akan ku antar hingga kemuka pintu mu...

      Delete
  3. Bangun sahur pukul 2.30 pgi? Awalnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. izan..
      bersemangat tu..
      lauk masak lomak cili api tu....

      Delete
  4. Replies
    1. yesss...
      rahmah rahmat...
      best kan?

      Delete
  5. Teringat mee kicap ...satunorg pak cik masa sekolah rendah dulu...eedap. sekarang dah tauu kemanaorg tu ...

    CA pun suka mee kasar

    ReplyDelete
    Replies
    1. CA..
      mee kicap kat sekolah akak dulu pun best...
      itu yang buat serupa macam makcik kantin buat tu....

      Delete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata