Thursday, May 07, 2015

754 ~ Akhirnya buat jugak....


Akak pernah makan cucur bawang dirumah sahabat akak.
Sebelum tu akak pernah makan dirumah kawan yang lain. 
Akak dengar kalau nak bg cucuq jd sedap guna air panas masa bancuh.
Ada pula org bgtau guna telur.

Okay...
Macam-macam versi kan?
Akhir sekali akak dapat resepi dari kawan mengaji. Akak dijamu sewaktu jamuan makan2 dirumahnya.
Memang sedap. Puas hati makannya.
Akak tanya resepi.
Katanya dia letak nasi dalam adunan cucurnya.

Dah banyak kali akak ketepikan nasi untuk di buat cucur. Tapi bila terkejar sana sini... Lupa. Simpan lagi nasi dengan niat nak buat, tak jadi lagi.

Akhirnya....
Malam tadi akak ketepikan nasi dengan niat hendak buat cucur pagi ini.

Alhamdulillah.
Sempat juga buat.

Bancuhan pertama agak cair sikit.
Cucurnya jadi kembang.
Bancuhan itu akak tambah lagi tepung...
Cantik hasilnya.

Alhamdulillah.
Dah selesai masuk perut.


Cicah dengan sambal buat sendiri resepi arwah Makcik Ramlah... Mmmmmmmmmmmmmmmm
Berbaloi.....

15 comments:

  1. Replies
    1. Dah saya tuliskan resepinya dlm entry selepas ni.

      Delete
    2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. sedapnyer....a'ah kongsilah resepi:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila rujuk pd entry selepas ini ya shaliza.

      Delete
  3. Makchaq memang selalu buat cucoq bawang campoq nasi /kulit roti.. resepi cipta sendiri sebab sayang benda2 taknak terbuang..

    Pernah juga bawak untuk potluck kelas mengaji.. semua kata sedap siap tanya resepi.. tapi makchaq malu nak habaq.. benda x pernah dibuat orang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq
      Takyah segan
      Kalau dah sedap org mencari2 nak lagi.

      Delete
  4. wah..resepi baru.Nak cuba.Bila bancuh ayaq panaih kuih jadi lembut sampai ptg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul cikgu
      Lembut sampai ptg kalau guna air panas.

      Delete
  5. Aina jarang masak2 kat rumah...ehehehe...

    Nanti boleh try jugak nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh try
      Mmg anak2 akan suka sangat.
      Apalagi dari airtangan ibunya..

      Delete
  6. Wah... boleh try nanti ni makan pagi dengan ibu_suri.

    Saya suka colek dengan sos cili thai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat mencuba ya IM
      Mesti ibusuri lagi sayang pada IM

      Delete
  7. nak resepi jugak... tak penah lagi saya taruk nasik dalam adunan cucur nih. hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah ada resepi boleh cuba hari cuti ni...
      Harapnya menepati selera u

      Delete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata