Wednesday, February 11, 2015

726 ~ Surat dulu... Mesej sms dan WA skrg......


Bila bercerita smlm mengenai surat .. Teringat kembali akak wakty zaman kita bergantung pd surat menyurat sahaja untuk bertanya kabar.

Bila ada kawan baik yg jd jiran pindah mengikut ayahnya bertukar kerja ke Air Hitam .. Maka surat menjadi alat perhubungan kami. Sebaik dapat surat dia, akak segera balas.. Sebaik dpt surar akak, dia pun terus balas. Masa dulu seten 15sen. Beli banyak2... Senang takyah nak selalu pi pejabat pos utk beratur dan beli. Dah siap balas cuma masukkan jer dlm posbox yg ada depan pejabat pos.

Pejabat pos kegemaran akak adalah di Jalan Dewan Sultan Sulaiman yangmana berdekatan dgn sekolah menengah akak dan Pej Pos Jln Gurney... Ianya dibawah bangunan jabatan ukur. Kena naik bas dari rumah akak.

Bila cuti sekolah mmg menanti2 surat dari beberapa org sahabat karib. Cuti duaminggu pun penting bertanya kabar. Kongsi cerita buat apa semasa cuti...

Nampak posmen lalu pukul 11pg.. Jika nampak ada surat utk akak, mmg happy sangat. Dulu2 arwah mak tak sibuk dpt bil mcm kita sekarang. Bil itu... Bil ini...
Dulu bil cuma bil letrik dan bil air ygmana petugas LLN dan jabatan air dtg rumah. Cuma bil cukai pintu dan bil cukai tanah sahaja melalui pos. Itupun 6 bulan sekali.
Agaknya kalau arwah mak dapat bil mcm  Yang kita dpt sekarang.... Harus mak nanges meraung... Ek???

Nota/surat dari kak rosnah tu anaknya jd posmen. Kalau dah ada WA lg mudah agaknya. Tulis dalam buku rampaian sekolah anaknya... Lipat 8 kali kasi kecik.. Takyah sarung... Sbb dpt surat hari2....  Tulisannya mmg cantik... Pastu speaking jer bila menulis. Maklumlah pelajar MCE... Speaking mmg berhabuk2....

Sebenarnya bila mentioned kak rosnah dlm entry smlm.. Rasa rindula... 
Nak cari juga kak rosnah ni...


6 comments:

  1. mesti ramai kawan pen pal nih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul uncle..
      Mmg akak mencari pen pal..
      Dapat sangkut sorang di Fiji..
      Sorang di Mukah Serawak...

      Delete
  2. dah hilang kan sekarang seni menulis surat. nak cuba lah kirim surat kat akak.

    madora

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madora
      Memang dah hilang sebaik kita dikenalkan dengan teknoloji jalur lebar.
      Surat dah jadi kenangan.
      Jom.. Akak tunggu surat Madora.

      Delete
  3. masa sekolah dulu saya ramai sahabat pena. kesian juga tengok posmen tak rasmi ambilkan surat untuk saya dari posmen pejabat pos...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sungguh
      Ada antara kita yg menggunakan alamat kedai dikampung kita. Dulu2 no rumah kelam kabut. Posmen payah nak cari.
      Begitu juga surat by hand dan posmennya juga bukan posmen rasmi....

      Delete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata