Thursday, April 10, 2014

6278 ~ Terkenang semasa dulu..




Aisyah sangat suka makan maruku yang halus dan bercampur kacang ni. Memang selalu belikan untuk dia.
Sekarang kita dah tak jumpa penjual maruku berbasikal.

Terkenang pula akak pada seorang penjual maruku waktu sekolah dulu. Dia berniaga depan sekolah akak. Sejak akak sekolah rendah di Sek Ren Jalan Raja Muda... Akak dah beli maruku darinya. Kemudian akak sekolah menengah di Sej Men Kg Baru... Dia menjual depan sekolah menengah pula. Baru terpikir saat ni.... ' dia ikut aku ke?' Sorrylaaaa uncle.. Lama baru faham.

Uncle ni selalu berbaju kemeja bersih dan kemas bergosok. Then pakai kain sarung warna putih yg biasa lelaki india pakai. Sebab dia kayuh basikal, kain tu dia angkat  separuh paras lutut dan ikat di pinggang.
Rambut dan misainya putih...
Senyum meleret jer menanti budak sekolah berhenti depannya dan beli.

Basikal jenis basikal besar yang lama tu.
Belakang tempat duduk ada satu kotak kayu besar dan siap partition. Satu tempat kacang, satu tempat maruku dan tiap satu tempat segala macam jenis maruku....

Yang paling akak ingat tiap kali akak sampai... Dia pandang senyum dan sebut ... ' itu budak benggali sudah datang'
Siapa yang ada di situ akan dengar kata2 uncle itu.

Mula2 akak marah juga.
Akak pegang kotak isi maruku, akak goyang2kan basikal dia. Taklaa jatuh kotak tu... Sekadar gertak jer..

' apa sal u suka panggil saya anak benggali? Saya anak melayu laaaaa '

Then uncle jawap
' anak benggali laaa suka kasi goyang basikal saya'

jawap lagi..
' eleh.. Kalau u tak panggil benggali saya tak goyang ini basikal '

Konon gaduh2...
Akak ambil setiap satu maruku dan makan.... 

Uncle senyum jer.

Mmg masih ingat jelas wajahnya....

Suka2 jer gurau2....

12 comments:

  1. akak pesen tocang dua eh masa tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pernah akak berpeluang nak ikat 2....
      Ikat satu pun sekali2....
      Rimas rambut cicah bahu....

      Delete
  2. nakal jugak ye anak benggali tu...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak benggali tu?
      Mmg sgt laaa nakal....

      Delete
  3. Hidung mancung, tu kena gelar anak benggali ngeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mngkin juga laaaaa
      Kikikikikikiki
      Pastu kulit gelap...

      Delete
  4. hehe uncle berkenan rupanya.
    boleh visualise la senyum meleret uncle dengan aksi gertak garang akak :D
    kenangan manis.

    madora

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekekekeke
      Uncle nak buat menantu... Harus...
      Ekekeke
      Kenyang mkn kacang putih...

      Delete
  5. Kira rahmah dapat makan maruku ngan kacang putih free la lepas kena usik ngan uncle tu... untung gak tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makchaq...
      Taklah makan sampai sendawa..
      Ekekeke

      Delete
  6. Amboiii kak kalau dia ada anak lelaki nyaris jadi menantu tu.

    ReplyDelete
  7. Harus...
    Wajib tidak
    Sebab tak sunat....
    Ekekkeekkekekee

    ReplyDelete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata