Monday, December 09, 2013

606 ~ Dialysis di Koliya.


Sekadar utk panduan sahabat yg sama perlukan rawatan dialysis.
( akan masukkan alamat penuh pusat dialysis ini sbb bil/resit masih dlm beg kamera )

Pagi isnin 2hb Disember adalah pertamakali akak mendapatkan rawatan dialysis di luar negeri.

Urusan mencari pusat rawatan dialysis berlansung 2 bulan sblm bercuti. Keputusan ujian darah dan beberapa penyakit disaring sebulan sebelum bercuti. Pihak pusat dialysis (PD) memerlukan keputusan yg terbaharu..- kira2 sebulan sblm bercuti...

Pihak yg membantu mencarikan pusat dialysis ini berpengkalan di Italy. Dengan bantuan beliau maka dapatlah akak 'dicuci' di Koliya. Alhamdulillah dan Terima kaseh buat yg terlibat.

Olehkerana akak diberi rawatan waktu pagi.. Akak sempat masak nasi dan panaskan lauk Brahim. Selesa dapat makan sewaktu sdg dialysis. Pihak pusat dialysis ada menyediakan makanan nasi tapi.... Siapa sanggup nak makan sbb diragui status halal.

Akak ditemani suami dan kami mengambil teksi dari hotel. Tunjukkan alamat PD kpd pemandu teksi - suami dah print alamat tersebut dlm bahasa korea... Mudah jer dan pemandu teksi masukkan alamat itu di GPS dan bawa kami kesana.

Tiba di bangunan ini kami turun. Akak bayangkan ianya berada di tingkat bawah dan mudah nak cari... Tapi di bahagian bawah bangunan itu ada bank. Terkedu juga sbb kita ni tak pandai baca bahasa korea. Budak korea yg kami bawa tu tak ikut pula.. Mmg silap besar tak bawa dia.







Akak ternampak gadis muda korea ni keluar dari bank. Akak tahu dia mesti prg korea sbb hanya org tempatan saja yg menggunakan perkhidmatan bank depa.. Suami menunjukkan kertas alamat PD dan gadis yg tak tahu dimana letaknya PD tu terus masuk ke dalam bank dan bertanya dgn petugas di sana.

Alhamdulillah... Sangkaan akak kami dah salah alamat rupanya meleset. Gadis muda itu menunjukkan pintu yang perlu kami ambil di bangunan yg sama dan ambil lif naik ketingkat 7.

Tak sempat nak berterima kaseh padanya atas kepayahan nak berkomunikasi. Dia berbahasa korea manakala kami Berbahasa inggeris.




Sebaik naik lif.. Nampak papantanda PD di tingkat 7.




Masuk dalam PD nampak alat ni.
Akak syak mesin ni mengesan fistula...



Setelah tunjukkan surat dan diberikan tempat utk rawatan... Best.. Sedia katil... Boleh baring. Olehkerana cuaca di luar sejuk alas katil diletakkan juga alas heater utk bg panas pesakit. Mula2 selesa... Dahlama terasa panas juga bahagian belakang tubuh.





Petugas ini yg menyambut akak di
Reception. Pandai berbahasa inggeris.
Mudah nak berkomunikasi. Anna namanya.









Mesin dialysis akak.




Petugas yang ini tidak tahu berbahasa inggeris. Bila dia perlu mengambil BP akak, dia tepuk tangan akak lembut dan tunjukkan dia perlu ambil BP. BP diambil setiap jam.


Yg berbaju putih tu memperkenalkan diri sbg doktor di PD tu...
Setiap jam buat round memantau keadaan pesakit.



Modem yg suami sewa sewaktu tiba di airport membantu akak melayari internet dgn mudah dan cepat. Jazakallah Yang.



Selesa...
Baring... Tiap2 katil disediakan tv.. Pilih jer channel mana.. Dgr guna headphone..




Nampak petugas menukat cadar dan sarung bantal pesakit yg dah selesai shift awal.




Sebaik jarum dicabut... Luka di plaster gauze dan Petugas lilit guna Tonike... Hingga darah berhenti.





Kemudian Tonike dibuka dan di lekatkan
Plaster jenis handplast... Akak mmg allergic... Merenyam rasa gatalnya...


Alhamdulillah
Syukur Alhamdulillah...
Buat semua yg membantu dari A-Z urusan dialysis akak.. Akak amat terhutang budi. Muga ALLAH sajalah yg membalasnya walau apapun agama anda semua.

14 comments:

  1. Ya Allah, berdidekkasi sungguh mereka kat sana, setiap jam pantau dan amek tekana darah. Alhamdullillah, dapat jugak saya tahu bagaimana dialisis di tempat orang.

    Best betol setiap katil ada TV, macam tu dialsis 6 jam pon sanggup. Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Liyana..
      Pengalaman pertama akak cuci darah di sini best pulak. Nampaknya lainkali dah boleh cuba di sini lagi...
      Keselesaan waktu
      Mencuci mmg penting...
      U take care ya..
      Jarang nampak u sekarang ni...

      Delete
  2. Akak nampak PC pd papan info. Tak de PD.
    Ada tak yg macam Muiz wktu hjh buat rawatan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak hajah nora..
      Mmg masa cuci tu teringat kat Muiz... Hehehehehe
      Mujur bawa bekal
      Sendiri....

      Delete
  3. Saya tertanya2 jugak pasal dialisis kat tmpt org ni.. Sbb tringin nak bawak ayah mai qatar ni.. tp kerajaan qatar ni payah gak nak berurusan.. huhu.. bnda hat sepatutnya mkn masa 2..3 bln nak urus.. akan jd 4..5 bln ngan depa ni.. >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nadhs kayel...
      Jika dah selesai urusan u bawa bapa u mencuci darah di qatar, nanti u ceritakan pada akak pula procedurenya ya... Nak cuba di sana pula...

      Delete
  4. bagus lah jika ada kemudahan begini emasa ke luar negeri.Pengalaman tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu
      Alhamdulillah
      Dipermudahkan dan ada peluang mencuci disini
      Mmg pengalaman berharga buat saya ni...

      Delete
  5. alhamdulillah..

    moga makin panjang langkah Akak lepas ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doc..
      In syaa ALLAH
      mudah2an ada rezeki ketempat lain pula makan angin.....

      Delete
  6. ..merasa akak cuci dare kat koliya ^____^

    ReplyDelete
    Replies
    1. A.I
      Alhamdulillah
      Merasa juga
      Mencuci selain di malaysia

      Delete
  7. Saya tgk suasana di Koliya ni sama mcm saya buat HD di Narathiwat...kita di layan mcm puteri...kerusi mcm OSIM...mmg selesa sgt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haniza...
      Tak sangka kan? Kat sana lg canggih.......

      Delete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata