Thursday, March 21, 2013

523 ~ Masih Ada Lagi?...


Bila hari tak dialysis... akak akan bersarapan dengan Nasi Lemak atau Roti Canai...

Nak citer pasal Nasi Lemak..

Kat tempat lain memang u alls takkan jumpa...
(Jika jumpa pun... maybe tak selalu....)

Nasi Lemak bungkus ni nampak mmg tak kemas...





tapi..
.
.
.

Nak citer pasal daun pisangnya...
pakcik jual nasi lemak tu tak lokek daun pisang..
selalu kan kita jumpa penjual nasi lemak guna daun pisang tapi punyalah kedekut mat arip... ( tak tahu apasal guna ayat cenggini bila cakap pasal seseorang yg kedekut.... )
Tapi... pakcik belakang rumah akak yg jual nasi lemak sedap ni.... ia memang guna banyak daun pisang.. lain kali akak amik gambar dia buang2 jer daun pisang lepas dia dah potong2/bahagi2kan daun pisang tu..

Satu hari akak nampak dia sedang potong2 daun pisang dan buang separuh... ( kalau penjual nasi lemak yg lain mmg tak buang seinci pun daun pisang... )
Akak tanyalah...

Akak : Memang ada kebun pisang ker sebab mewah sungguh penggunaan daun pisang???..

Jawapnya..

Pakcik : Tidak ehhhh..!!! Pakcik beli kat pasar kajang.. memang dah berpuluh tahun beli dari penjual ni...

Akak : Kenapa buang2 dan guna banyak daun pisang...???

Pakcik : Biar bau nasi lemaknya harum kalau guna banyak2..

1st time jumpa penjual tak kedekut daun pisang...
Nak citernya... Nasi lemaknya memang harum... dan rasanya lebih sedap...




18 comments:

  1. bila tak lokek, berkat kan. best lah akak punya food discoveries. i leceh sikit nak beli nasi lemak kerana nak kena mintak yang tak bersambal dan semua beri reaksi kehairanan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madora...
      maybe my middle name is 'makan'..
      itu yang banyak makanan yang menarik akak jumpa....
      akak selalu bila beli nasi lemak memang ada minta yang kosong tak bersambal buat dua umat kat umah tu.. (Ain dan Aisyah)...

      Delete
  2. AsSalam Rahmah,

    Nasi lemak guna daun pisang memang berbau harum tapi penjual kena rajin basuh/lap daun2 pisang tuh bersih2..

    Arwah mak akak, terlebih rajin, dilayunya daun2 pisang dibawah api sebelum potong utk membungkus nasi2 lemak atau kuih muih yg menggunakan daun pisang..lagi wangi bila berbuat demikian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam kak nani...
      saya masih teringat lagi nasi lemak arwah mak akak.. (sewaktu beliau masih menjual di halaman rumah di Jalan Hamzah) Dengan harum nasinya.. sambal yang sedap.. kembali semula memori Nasi Lemak Pak Mat Beca...

      Delete
  3. Akak,
    Awat tak tunjuk gambar nasi lemaknya..pasti mengiurkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Juju...
      nasinya memang sedap
      sebaik buka, terus ngap....
      nanti akak ambil ya...

      Delete
  4. kahkahkahhhh !!

    ha ah kak!!!
    keluarga saya pun selalu kata ' kedekut mat arip' !!keluarga belah melaka saya..
    lama tak dengar ungkapan itu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doc...
      kesian...
      mat arip dapat nama...
      mesti ada citer sebaliknya...

      Delete
  5. kak..
    tolong sms nama kacang yang sedap itu!!
    dah nak pergi ni!!!

    :)

    ReplyDelete
  6. kalau kat sekitar bandar Seremban..yg terkenalnya gerai2 Babu (Indian Muslim). Gerai Babu ni mmg jadi feveret warga Seremban...murah dan sedap. Letaknya ditepi2 jln..ditepi2 kaki lima bangunan. Kat sini boleh dapat berbagai versi nasik lemak..sbb nasik lemak tu dtg dr ramai tuan di sekitar Seremban..yg kebykan berbungkus daun pisang. Sebungkus lebihkurang 70 sen, isinya sambal dan nasik. Sambal ni jugak ada mcm2 versi tgk tuannya. Ada jugak yg letak ikan masin. Babu tu cuma sediakan telur rebus jer yg diletak atas meja. :-) Gerai Babu mcm ni..tak jumpa lagi kat bandar lain.

    Rasa mcm seronok jer lepak kat gerai Babu ni.. :-D


    ReplyDelete
    Replies
    1. Shina..
      u buat akak nak pi mencarilah pulak nasi lemak babu ni...

      Delete
  7. Sis..lupa lak nak cakap...pic daun pisang yg kat bwh tu..boleh lah recycle jugak utk nasik lemak tambah.. heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shina...
      daun pisang tu boleh akak recycle buat banana leaf.. Nasi Daun pisang...
      kasi taruk kari jugak..
      papadom....

      Delete
  8. kesian mat arip...dia yang dapat nama. hahaha!!!

    ReplyDelete
  9. nasi lemak daun pisang memang sangat sedap dan wangiii...rindunyer........

    p/s:masa kami kecik2 dulu,tok suka cakap penjual yang kedekut ni...kudukut taik idung masin..(geli je kmi dengaq...heeeeeeeee......)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dil...
      kudukut mmg taik idung masin...

      Delete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata