Thursday, July 23, 2015

777 ~ Seronoknya Beraya di Desa...


Akak ni dah 50 tahun beraya. Maybe waktu kecik2 tu taklah ingat sangat suasana raya tapi seawal usia 6/7 tahun akak ingat lagi...

Akak tinggal di Kg Baru, Kuala Lumpur. Tahun 60an dan 70an masih terasa suasana kampong di Kg Baru tu. Kebanyakan penduduk asal adalah org Melayu. ( tidaklah akak menafikan asal usul mereka juga dari tanah seberang tp dah generasi kedua dan ketiga waktu itu.. Ada dari Minangkabau, Sumatera, Jawa, Mandailing dan Bawean namun bahasa pertuturannya tetaplah bahasa Melayu ).

Malam raya dah meriah. Sebaik dengar pengumuman di telivisyen.. Ada surirumah yang baru mula nak masak rendang dan rebus ketupat. Riuh rendah setiap rumah. Anak2 dah bergembira berkumpul bersama kawan2 bermain bunga api.

Raya baru ni akak balik kampung selepas solat Jumaat kerana paginya akak dialysis. Hari sabtu baru kami beraya adik beradik kerana lengkap semua berkumpul pagi itu.

Selesai bermaaf maafan dan bergambar ramai2... Kami pergi beraya kerumah  bapa saudara dan mak saudara. Cari yang tertua dan kemudian baru kerumah sepupu.

Rumah pertama rumah sepupu yg bapa saudara menetap dengannya. Dapat 2 dalam 1. 
Kami dihidangkan mee hoon sup dan juadah biasa hari raya seperti ketupat dan rendang.
Sakan bergambar tepi sawah.


Grup ini mmg sporting habis. Selalu hari raya grup ni tak lepaskan peluang bergambar bersama. Kebetulan kali ini kami beraya waktu siang, mmg samgat sesuai bergambar tepi sawah.

Kemudian kami kerumah mak saudara pula. Dihidangkan mangga jeruk dan mee rebus...

Rumah ketiga juga rumah mak saudara. Nak keluar bergambar dah terasa letih dan keluar ke belakang rumah dengan pemandangan laut. Kalau tidak mmg lengkap ada gambar sawah dan laut.
Masing2 dah keletihan kerana sewaktu di sawah kami banyak habiskan masa di luar. Di rumah ketiga ni mmg dah tak larat apa. Sekedar minum sahaja akibat dah kenyang.

Sempat bergambar dgn sepupu yg sangat pemalu. Akak mengenalinya sewaktu mula2 sekali dtg bertemu mak sedara yg akak kenal di Mekah tu. 
Orgnya mmg sangat pemalu.
Baru pertama kali berjaya memujuknya bergambar bersama.


Terasa sungguh meriah raya tahun ni.

Malangnya rancangan hendak beraya ke rumah kakak sepupu tergendala kerana akak mengalami sesak nafas malam ahad tu. 


5 comments:

  1. Teringat zaman masih anak2 dan remaja dulu, bila hari memasak (sehari sebelum raya) selalu ponteng puasa sebab nak makan lemang panas! huhuhu

    ReplyDelete
  2. meriahnya rya dlu...tpi tgk mkcik beraya thn ni pun best gk...:-) makcik.jga kshtn ye...salam aidilfitri

    ReplyDelete
  3. Zaman kanak dan remaja memang menggembirakan.

    Sekarang ini Raya sekadar untuk mengisi kalendar...

    ReplyDelete
  4. Zaman kanak dan remaja memang menggembirakan.

    Sekarang ini Raya sekadar untuk mengisi kalendar...

    ReplyDelete
  5. Salam Kak. Amboih "posing maut" tu....nanti tahun depan jangan lupa ambil gambar dalam sampan pulak!

    ReplyDelete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata