Tuesday, June 24, 2014

643 ~ Puasaku dahulu dan puasaku sekarang....


Lagi 5 hari kita nak menyambut Ramadhan...
Kalau masa kecik dengar dekat nak puasa.. Kepala serabut sikit. Sebab tak berapa tahan perut nak puasa. 
Tapi..
Bila dengar nak dekat raya...
Seronoknya...
Masa itulaaa dapat makan sedap2.,
Mak dan makcik masak sedap2...
Ada kuih sedap-sedap.

Masa itu juga mak order air oren 2 peti. Satu peti penuh 24botol penuh dengan air sarsi khas utk anak tuan rumah. Satu peti lagi baru utk tetamu. Tapi... Tetamu dapat sebotol dua jer pun...
Anak tuan rumah yang puas minum sebenornya....

Waktu puasa.. Siang hari kalau hari sekolah mmg malulaa nak makan. Kalau sekolah pagi, selamat... Balik rumah buka periuk. Kalau sekolah petang, azab sikit... Kalau lapar sangat masuk bilik air minum air paip. Tp cara minum berhemah... Tak ketara... Control cun...

Tadah air dengan telapak tangan, pastu masuk mulut, pastu minum separuh, adalah setitik dua kita luahkan semula. As if, kalau ada kawan baik kat sebelah yg teman kita pi tandas nampak kita ni macam puasa.
Tadahan kedua.. Buang semua....
Kuat-kuat sebab nak menyakinkan kawan kita tu.
Tadahan ketiga.. Ulang cara pertama..
Buat berulang kali sampai rasa kenyang air.

Then balik rumah dah dekat nak berbuka pun.... Sama2 sibuk duduk dengan arwah mak dan arwah makcik mengadap makanan...

Kalau kena hari sabtu dan ahad iaitu cuti sekolah... Lagi best..
Tunggu mak pi pasar. 
Pastu ambil nasi dan lauk lebih semalam, makan dalam bilik. Pastu keluar bilik jika terserempak dengan arwah makcik... Buat2 bunyi berdecit panggil kucing. Kata tadi gaul nasi nak bagi kucing... 
Alaaaaa bukan susah sangat pun.... Kat rumah mmg bela kucing..

Alhamdulillah
Perangai malas dan ponteng puasa ni tak laa sampai tua. Sekarang dapat rasa nikmat puasa. Nikmat ketika berbuka...

Alhamdulillah juga perangai ponteng puasa ini tidak diwarisi oleh aisyah dan ain. Even kakak dan qeeb pun amat menjaga puasa bila tiba ramadhan. Sejak kecil dah berlumba2 nak menghabiskan puasa 30hari penuh dan hanya berbuka andai badan tak sihat.


Kekenyangan.
Beginilaaa aisyah setiapkali
Berbuka puasa...
Urut perut.....


12 comments:

  1. hahhahaa!!
    akak jahat!!

    saya tak pernah monteng posa gitu..
    saya tak posa terus !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu citer lama..
      Skrg suka puasa....

      Delete
  2. Dibulan Ramadhan ada 2 perkara yang membuatkan saya sangat sedih.
    1) Ibubapa memarahi anak-anak yang tak puasa sedangkan mereka sendiri tidak berpuasa tanpa alasan menasabah.
    2) Kedai makan masih dipenuhi oleh orang2 kita tanpa segan silu. Sanggup beratur di kedai2 nasi kandar dengan memakai helmet kerana malu dgn orang yang melihat sedangkan mereka tidak malu kepada Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu uncle..
      Mmg sedih lihat org lelaki islam tak puasa dan terang2an pi beratur beli mknan atau seronok mkn ramai2 dlm kedai tertutup.
      Tiada lansung ingat ALLAH.

      Delete
  3. Bila Ramadhan menjelang macam2 cerita lucu teringat2. Aina tak ada pengalaman macam tu cuma dok teringat juadah2 yg mak selalu masak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aina..
      Juadah mak kita adalah juadah ygplg enak waktu berbuka. Air timun n tembikai dari mak saya mmg plg segar.

      Delete
  4. beza kan budak dulu dan budak sekarang. Alhamdulillah :)

    madora

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madora..
      Sblm terlewat..
      Selamat berpuasa...
      Mmg beza..
      Budak skrg lg dengar kata parents depa...

      Delete
  5. huhuhu...nakalnya..orang kata kalau masa kecil kita nakal,nnti anak-anak pun akan ikut gak jejak kita tu..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Natrah...
      ALHAMDULILLAH..
      Takda sorang pun anak akak ikut perangai tak elok ibu depa...
      Depa jauh lebih baik...
      ( akak ckp sini.. Hbs sini jer ya...)

      Delete
  6. Ehh..ehh...nakalnya ibu Aisyah...
    Sekarang nakal lagi tak?
    .
    Kelly of RD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrg tambah baik sbb tu aisyah baik....
      Cayalaaaaa

      Delete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata