Thursday, August 18, 2011

1128 ~ Teringat-ingat....



Hari ini puasa hari ke 18... teringat-ingat masa kecik-kecik dahulu waktu ini Arwah emak, Arwah makcik dan Arwah Mak Tua dah mula berkumpul di rumah kami. Arwah Mak Tua tinggal di Selayang Baru akan datang untuk sama-sama menyediakan kuih raya dengan adik beradiknya. Arwah Mak Tua adalah kakak Arwah Mak dan Arwah Makcik yang sulong. Mereka semua 4 beradik. Yang bongsu adalah adik lelaki. Adik lelaki mereka telah terlebih dahulu meninggal dunia.

Kepakaran Arwah Mak Tua adalah membuat Kuih Bahulu, Halwa Maskat dan Kuih Qasidah. Kuih yang dua tu dah jarang akak jumpa lagi sekarang. Tapi sedappnya.... tak tahu nak cerita. Jika kebetulan hari raya waktu cuti sekolah, cucu Arwah Mak Tua iaitu abang Along Shahrul akan mengikut. Jika abang Along dah ada di rumah kami, akak pun adalah teman. Kegemaran kami ialah pergi ke stesen bas mengutip tiket-tiket bas. Kami kumpulkan dan asingkan mengikut harga tiket. Menjadi satu kepuasan mengumpul tiket-tiket bas rasanya...

Kepakaran Arwah Makcik pula ialah membuat Kuih Maruku, Kuih Bepang, Kacang Goreng dan Kuih Maruku potong. Keempat2 kuih ini memang kuih wajib untuk kami. Rumah kami dan rumah Arwah Mak tua memang akan ada kuih2 ini. Maka bermulalah persiapan makcik-makcik dan emak akak membuat kuih. Riuh rendahlah mereka bergurau adik beradik.

Kepakaran arwah emak adalah pergi membeli barang di pasar... Menyediakan semua bahan-bahan yang diperlukan... Semua bahan-bahan walaupun tidak bertulis dalam kertas... arwah emak dah tahu untuk menyediakannya. Kagum betul akak... akak ni kalau beli barang-barang mesti ada tulis dalam kertas... yang bestnya  masa mengambil barang2 bukan rujuk pun... ambil jer.... lepas tu.. balik rumah, banyak barang tertinggal... Macamana tu?...

Arwah emak skil memasakya lebih kepada Wajik Pulut dan Rendang. Jika arwah mak dah membuat Wajik Pulut dan rendang daging/ayam... Jiran yang mengetahuinya akan siap menghantar nota minta sedikit. Baunya dan rasanya yang sedap... Memang tak boleh lawan dengan yang ada sekarang.

Arwah makcik juga dalam kesibukan dia membuat kuih, acara wajib yang sering dilakukan sebelum raya ialah mencuci rumah. Lantai rumah kami adalah lantai simen. Makanya makcik  membeli sejenis serbuk yang dipanggil serbuk 'clorox' di taburkan ke simen rumah, kemudiannya di sental dengan berus... kemudian dibasuh... selesai kerja membersihkan lantai, lantai akan kelihatan sangat bersih dan tidak berminyak2 lagi. Part yang bestnya ialah main air.....

Langsir-langsir juga menjadi tanggungjawap makcik membasuh atau menggantikannya. Arwah mak tukang beli kain, arwah makcik tukang jahit. Dua beradik yang dah sedia tahu kerja masing-masing sama-sama sibuk menyediakan keperluan raya... Nak tahu anaknya buat apa?... Main ajerlah kerjanya... Sekarang rasa menyesal sangat... Jikalah masa mereka masak2 tu akak duduk tertib menolong dan mencatit resepi dan cara-cara memasaknya.. sudah tentu akak sekarang dah pandai menyediakan juadah hariraya yang serupa. Sure ramai sedara mara yang datang memuji kesedapan kuih2 dan wajik dan rendang yang akak sediakan.
Busuk2 pun sure akak dah jadi Chef terkemuka.....hehehhehehee.....

Rindunya pada mereka semua.


Andai dapat kuulang semula saat-saat indah itu


LUEM

20 comments:

  1. halwa maskat susah nak jumpa la ni~~he~~

    ReplyDelete
  2. kuih qasidah tak pernah dengar. kan resmi budak suka main. tentu akak pun ada kepakaran sendiri..jangan lupa ajar kat anak2 :)

    ReplyDelete
  3. Akak
    Hal2 mengimbau kenangan silamnih dlm pada syok....ada gak tak syoknya..at least to me sbb sedihlaa. Aruah mak I mesti buat halwa maskat dan arisa (oat + ayam). Kerja awal untuk halwa maskat adalah kerja I 4 beradik... Kerja basuh tepung.. BTW, halwa maskat dah ada dijual kat PKNS, SA tapi tak tau sedap ke tak..

    ReplyDelete
  4. halwa maskat ..... teringat kat tok wa(jiran lama kami) ..... memang pakar halwa maskat ..

    ReplyDelete
  5. Akak,

    Terkesima...sampai tak tahu nak kimeng ni...
    *mode: sayu ya amat!

    ReplyDelete
  6. Tu lah..sape suruh duduk tak tertib..lari sana lari sini...kan dah tak jadi tokeh kuih bepang... hehehe.

    Kuih Qasidah tu akak tak de gambo ke? Ate tak pernah tengok apatah lagi rasa.

    ReplyDelete
  7. teringat pulak baulu + putu kacang + kuih ros yg arwah nenek buat ;)

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum..bce entry ni ada 2 perasaan..satu sedih...sedih sebab kenangan dulu2 sgt indah..mcm2 kuih dn pengalaman yg brharga yg x dpt diputar kembli...kuih tu pun ssh nk jmpe....perasaan kedua: geram...napelh makcik x duduk diam dan tertib dan bersopan santun sambil menyalin resepi?klo x,x pyh susah2 kitorg tln air liur je dgr kuih yg best2 ni..ish2.....

    ReplyDelete
  9. bujal..
    kiranya bujal ni tahu jugak Halwa maskat...
    setahu makcik hanya generasi makcik jer yg pernah rasa kuih ni...generasi bujal, jumpa pun tak pernah...

    ReplyDelete
  10. madora...
    hmmmm rasa rugi sangat sebab langsung tak belajar cara masak kuih2 yg best tu....
    sekarang memang tak hingat apa pun....
    kepakaran akak memang takda lah ...
    pakar makan jer adalah....

    ReplyDelete
  11. kak som..
    i bet halwa maskat yang dijual sekarang rasanya tidak sesedap makcik i buat dahulu... dahulu ramuan rasminya Kasih dan sayang.... sekarang setakat nak untung aja...
    memang kita ni lagi nak dekat raya akan sangat merindu arwah mak2 dan maksedara kita lah....
    sebabnya masa kita kecik2 dulu, kita dilayan macam 'princess'.. sebut aja nak makan apa, dapat... Kan????

    ReplyDelete
  12. Chik Att...
    Jika ada resepi Halwa maskat... sharelah kat sini.. boleh jugak akak belajar buat...

    ReplyDelete
  13. Lili...
    rata2 kita ni (geng DHW) teringatkan mak2 dan mak sedara kita dekat2 raya ni....
    kak som buat entry masa kecik... i pung... dah sah dah... sindrom nak raya...

    ReplyDelete
  14. Ate....
    Ish.ish..ish.. betuilah budak tu..
    tahunya merayap dari bas stop ke bas stop cari tiket bas... mujurlah tak jadi konduktor bas.. sebab cita2 dia dulu nak jadi konduktor bas.. dapat pegang tiket banyak2...
    Itulah... dulu mcm2 kuih akak rasa.. sekarang nak buat pun tak pandai...
    kuih qasidah pun dah lama akak tak jumpa...

    ReplyDelete
  15. Ai...
    Putu kacang dan kuih ros pun makcik akak buat jugak... tapi sekali-sekali...
    yang kuih tetap yg disebit di atas tu..

    ReplyDelete
  16. Dil...
    u ni pandai mengusik jugak rupanya...
    makcik kalau duduk dendiam.. salin resepi... dan jual kuih2 tu.. dahlama tak jadi blogger... sebab dah jadi tokey.... ha... dah tak kenal u... macamana??????

    ReplyDelete
  17. kueh raya zaman dolu dolu mmg sedap2. suka makan biskut makmur sampai sekarang walau mcm2 biskut dah ada sekarang ni.

    ReplyDelete
  18. betul cikgu..
    kuih2 dulu2 mmg tiada tandingan...
    rugi tak belajar masak kuih masa dulu2..

    ReplyDelete
  19. makcik:dh xde kje mkcik mngusik org jelh..hihihi..hah..ni lgi best..makcik jadi tauke saya jadi pekerja,boleh jumpa gak kan kan kan?haha:-)

    ReplyDelete
  20. Dil...
    u memang panjang akal nak menjawap yer...
    makcik jadi taukeh kuih bepang... sanggup kerja dengan kuali panas???...

    ReplyDelete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata