Thursday, October 13, 2016

751 ~ Andai begini dahulu...


Tetiba terkenang waktu kecil dahulu..
Arwah mak minta bantuan bersihkan taugeh.. 
Nak meraung rasanya...
Tetiba terasa dalam dunia ni akak sorang jer kena dera bersihkan taugeh..
Kanak2 lain senang lenang bermain dengan teman-teman mereka.
Terasa akaklah yang paling malang dalam donia ini apabila kena bersihkan taugeh.

Nak mengelak memang tak boleh.
Mahu atau tak mahu tetap kena bersihkan jugak.

Makanya dengan hati yang amat berat.. Akak buat juga.

Bila dah siap arwah mak akan selalu terkejut...
Taugeh yang dibelinya setengah kilo akhirnya hanya tinggal beberapa ratus gram.
Bila ditanya, akak akan jawap..
' Alaaaa .. Mak beli taugeh banyak tak elok.. Terpaksa buang... Tinggal banyak tu jer..'
Mahu tak mahu arwah mak terpaksa menerima alasan yang tak masuk akal sebab masa dia beli tadi mmg sudah pasti taugeh tersebut cantik putih dan segar.


Petang td..
Dengan hati yang lapang dan gumbira akak melakukannya tanpa dipaksa dan disuruh sesiapa. Malah akak tak kerahkan askar akak membantu.
Sambil akak membersihkan taugeh tersebut.. Akak mengenang kembali kenangan waktu kecil dahulu..
Andai akak berlapang dada membersihkan taugeh.. Tentu arwah mak seorang ibu yang paling bahagia dalam donia....

Rindu arwah mak..
Al - Fatihah mak......

8 comments:

  1. Semoga roh mak aman di sana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jazakillahu khaira kakcik
      Aamiin Ya Rabbal Alaamiin...

      Delete
  2. Campur ikan masin sikit.....goreng....alamak...habis diet!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti akak try resepi uncle
      Selalu akak guna udang dan daun kucai..

      Delete
  3. taugeh sekarang ni dah mahal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul laling
      Mmg beza dari dulu...
      Beli seringit skrg sama macam 10sen masa dulu...

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum akak syang
    Rinduuuu...sangatsangat❤❤❤❤ pada akak

    Akak 3 ramadhan tahun ni sya kehilangan salah satu pintu syurga dunia khurat sya
    Sya pun terkenang kisah buang ekor taugeh arwah mak suruh bantu di dapur
    Rindunya.....semoga semua mak mak kesayangan kita di berkati di rahmati di kasihi diampunkan salah silap mereka
    Oleh Allah yang Maha Esa

    ReplyDelete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata