Tuesday, October 21, 2014

673 ~ Hobi


Ingat masa kecik2 dulu akak suka kumpul setem, kumpul tiket bas, kumpul
Spider dan kumpul duit lima sen.

Setem boleh di dapati dari sampul surat yg akak terima atau mak akak terima. Akak mmg seorg yang suka menulis surat. Paling kerap akak menulis surat kepada sahabat akak yg berada di Air Hitam, Johor. 

Akak juga suka mencari pen pal melalui sahabat pena. Akak mempunyai teman yg akak kenali melalui persatuan muslim convert yg berada di Fiji. 

Melalui majalah akak mendapat teman dari Mukah, Serawak. Ada juga teman melalui majalah yg akak kenali secara peribadi akhirnya apabila mereka datang ke Kuala Lumpur. Antaranya dari Gemas, Ng Sembilan.

Bila musim mengumpul spider pula.. Akak mengikut teman2 yg lebih berusia masuk ke dalam belukar ygmana sekarang ni adalah Institut Jantung Negara, Jalan Tun Abdul Razak, Kuala Lumpur. Hobi mengumpul spider ni hanya sebentar memandangkan akak sering kena marah dengan arwah emak akak kerana selalu tiada ketika beliau memanggil pulang ke rumah bila tiba waktu makan atau waktu kena suruh ke kedai.

Hobi mengumpul tiket bas pula ialah sewaktu abang sepupu akak datang kerumah. Kami akan merayap ke setiap bas stesen untuk mencari tiket2 bas yg di buang oleh pengguna2 bas.
Tiket bas yg berwarna warni dengan cetakan harga tiket yg berbeza memjadikannya sangat cantik dan menarik hati. Nama syarikat bas yg sering berulang alik di hadapan rumah akak ialah
Syarikat Bas Seri Jaya.

Sekarang anak2 akak dah tak tahu dan tak merasa segala yg pernah akak alami waktu kecil2 dulu. Apa yg pasti hobi anak sulung akak sekarang ialah membuat gelang getah.




2 comments:

  1. Dulu saya pun rajin menulis, maklum zaman kita dulu itu jer yang ada. Tapi tak pulak rajin nak keep stamps.

    Sekarang ni dok himpun tiket wayang lak. Tapi tak berapa keping jer yang ada. Maklum jarang lak tengok wayang. hahaha

    ReplyDelete
  2. Tiket wayang skrg kertas keras
    Kecil dari dulu...
    Pastu bersambung jika beli satu famili.
    Baguslaa jd bahan simpanan.

    ReplyDelete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata