Wednesday, January 25, 2012

268 ~ Nampak sendiri dengan matakepala sendiri...


Dua tiga hari ini di dada akhbar melaporkan kejadian lemas yang membabitkan kanak2 yang mandi di sepanjang pantai Laut China Selatan.

Sewaktu kami adik beradik duduk2 di tepi Pantai Sepat, Kuantan.. akak ternampak segelintir keluarga yang membiarkan anak mereka yang masih kecil lepas bebas mandi manda di laut. Jarak ibubapa dengan anak-anak mereka sangatlah jauh dan sangat merisaukan kami.

Adalah sekali bapa mereka memanggil anak-anak mereka yang sedang asyik mandi, tetapi sekejap lagi akak lihat anak-anak itu masuk semula ke dalam air dan berenang-renang. Memang risau sungguh melihatkan keadaan tersebut, tapi dah ibu bapanya membenarkan takkanlah kita pula nak menyibuk.










Sewaktu kami berhenti singgah makan di Warung Mok Na, kedengaran ambulan dan kereta dari JPA lalu di hadapan jalan besar menuju ke arah Pantai Sepat. Tidak pula kami menyangka kejadian tersebut akan berlaku.

Buat semua yang membawa anak ke Pantai sepanjang Laut China Selatan.. waspadalah... keadaan laut walaupun nampak tenang pada awalnya tdak menjamin keselematan anak2 kita yang mandi manda di situ. Dah banyak kejadian lemas dan jangan membenarkan anak2 kita mandi laut. 

Madora,
Lupa pula akak nak memberitahu.. laut di sebelah Laut China Selatan  janganlah benarkan anak-anak you mandi jika you berkelah di Kuantan, Terangganu dan Kelantan. Waima di Johor pun... Bahaya....

8 comments:

  1. Thank you kak pesanan khas for me.
    Anak2 pun memang takut laut macam maknya. Mereka lihat luas sangat. Yg kecik pula kata takut ada fish. Di swimming pool, bila mereka dalam air, saya tak boleh duduk, mesti mengekori dan mata tak lepas pandang dan terpekik2 kalau yg besar leka tak jaga adek. Di sini laut yang tak lah bergelora pun kadang ada kes budak lemas terutama musim cuti. Selalu cuak jugak lihat parents yang cool relek je biar budak2 main jauh.

    ReplyDelete
  2. Akak, betul la tu coz anak-anak saya pun tak pernah merasa mandi laut sebab mak paknya seriau. Takut jadi aper2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Juju...
      Bagus ada sikap takut melepaskan dari sikap tidak apa...
      kita jadi ibu ni memang banyak yg kita fikirkan.

      Delete
  3. akak

    saya x pernah bg anak mandi laut kalo balik kg di tganu..mmg takut dgn ombak sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. littlehumblelynn..
      memang sewajarnya u tidak membenarkan anak2 u mandi laut di perairan Laut China Selatan.. banyak kejadian lemas terjadi di sana. Kita sebagai ibu tak boleh gunapakai ayat 'dah nak jadi malang'.. sebab kita boleh elakkan dari berlaku. Insya'Allah.

      Delete
  4. Madora..
    baguslah depa ada rasa takut dalam hati. sikap begitu dah tertanam dalam diri mereka dan mereka tidak suka2 mandi laut tanpa pengawasan kita. Prinsip akak, biar anak menangis tak dapat mandi laut jangan kita yang menangis bila malapetaka berlaku.... Semuga dijauhkan Allah snw.

    ReplyDelete
  5. pantai di sana landai dan pasir jerlus kan kak, sya risau jugak bawak anak mandi di laut, lagi senang bawa ke kolam mandi senang nak kawal

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sya..
      pantai di sana tak sesuai buat mandi manda...
      kolam senang sikit pantau bila kita tahu kedalamannya...

      Delete

Jemputlah Komen barang Sepatah Dua Kata